مقالات

آبیاری بارانی در خوزستان

ایران کشوری گرم و خشک است که با کمبود منابع آب شیرین مواجه است. با این حال حجم عظیمی از منابع آب کشور در بخش کشاورزی به هدر می رود.ضرورت افزایش بهره وری از منابع آبی همواره نظرها را به جانب تغییر روش های سنتی آبیاری به روش های پیشرفته معطوف داشته است.از میان روش های پیشرفته،  آبیاری بارانی به خاطر قابلیتهای بالقوه در افزایش بازده مصرف آب و امکان آبیاری دقیق، گزینه ای مناسب به عنوان راه چاره ای موثر بوده است.

آبیاری هوشمند سیستمی است که آبیاری زمین مورد نظر را با توجه به نیاز آن زمانبندی می کند.  همچنین به صورت خودکار، در زمان های مختلف زمین را آبیاری می کند. برخلاف کنترلرهای آبیاری قدیمی که بر اساس برنامه ها و تایمرهای از پیش تعیین شده عمل می کنند.کنترلرهای آبیاری هوشمند آب وهوا، شرایط خاک، تبخیر و میزان آب مورد نیاز گیاه را می سنجند و به شکل خودکار زمانبندی آبیاری را برای شرایط حال حاضر محل تنظیم می کنند.

استان خوزستان با 2/2میلیون هکتار اراضی مستعد وجریان 5رودخانه بزرگ و چند رودخانه کوچکـ ،به عنوان یک قطب کشاورزی و صنعتی مورد توجه می باشد.

در روش آبیاری سطحی رایج منطقه، انجام یک یا چند نوبت آبیاری با عمق زیاد بطور سنتی ، باعث آبشویی خاک گردیده، شرایط تقریبا مناسبی برای گیاه فراهم می آورد. اما در آبیاری بارانی معمولا عمق آب آبیاری کم تر از آبیاری سطحی اعمال میشود .

با تلاش متخصصان یک شرکت دانش بنیان، سیستم هوشمند آبیاری بارانی لینیر در مزرعه ای به وسعت ۶۰۰ هکتار در خوزستان به بهره برداری رسیده است . سیستم طراحی شده شامل ۱۸ دستگاه لینیر است که به طور همزمان کار می‌کنند. هم اکنون فاز اجرای این سیستم در حال پیگیری است .

این سیستم که با سنجش رطوبت خاک، امکان آبیاری خودکار در زمان بهینه را فراهم می کند.  راندمان آبیاری سیستم های بارانی به تنهایی حدود ۶۰، ۷۰ درصد است . که با مدیریت هوشمند آن امکان بهره برداری بهینه از منابع آب موجود و صرفه جویی قابل توجه در مصرف آب به میزان یک سوم تا یک دوم فراهم می شود.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *