مقالات

آذربایجان شرقی و بخش کشاورزی این استان

آذربایجان شرقی با داشتن یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و تولید سالانه پنج میلیون تن محصولات کشاورزی یکی از  مراكز عمده كشاورزي ایران است.

استان آذربایجان شرقی دارای یک میلیون و 200 هزار هکتار اراضی کشاورزی(دیم-آبی) است . که از این میزان 800 هزار هکتار بصورت دیم مطلق و 300 هزار هکتار به طور آبی کشت می شوند. که 105 هزار هکتار آن مربوط به باغات بوده و مابقی در حوزه زراعت قرار دارد.استان آذربايجان شرقي با موقعيت و ويژگي خاص جغرافيايي و آب و هواي متنوع ، امكان توليد محصولات زراعي و باغي مختلفي را داراست.

در آذربایجان شرقی سالانه نزدیک به پنج میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌شود که نشان از وجود ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالای این منطقه دارد.

حوزه زراعت در بخش حبوبات و تولید عدس رتبه اول تا دوم کشور با سطح زیرکشت ثابت و طی سالهای مختلف به استان آذربایجان شرقی تعلق دارد . در علوفه و تولید یونجه هم به لحاظ سطح زیرکشت و هم میزان تولید رتبه اول کشور به  این استان  اختصاص دارد. بصورت کلی در تولید علوفه با توجه به تعداد دام های استان، مقام اول تا سوم کشور به آذربایجان شرقی تعلق دارد.تولید گندم در این استان مقام چهارم کشوری را به خود اختصاص داده است. در زیربخش باغبانی و تولید سیب مقام دوم کشور، تولید زردآلو رده اول، تولید سنجد رتبه اول کشور، در زغال اخته رتبه دوم کشوری و در سایر محصولات باغی رتبه های اول تا هفتم کشوری متعلق به این استان است.

هر ساله بیش از یک چهارم پیاز تولیدی کشور در استان آذربایجان شرقی تولید می‌شود. علاوه بر این مرغوب ترین نوع سیب زمینی مربوط به این استان و شهر سراب است.قسمت اعظم کشت فندق در آذربایجان شرقی انجام می‌شود . این استان از نظر تولید محصولات عمده باغی در تولید میوه‌های هسته‌ای رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده است.آذربایجان شرقی از نظر میزان تولید حبوبات همواره جزو پنج استان برتر کشور بوده است . شهر «تیمورلو» قطب تولید سیر شمال غرب کشور در این استان قرار دارد.

 استان آذربایجان شرقی به جزء محصولات گرمسیری که پتانسیل تولید در استان وجود ندارد ، در تولید اکثر محصولات کشاورزی مازاد بر مصرف استان، تولیدات کشاورزی دارد. که هم به استانهای مجاور و هم به 54 کشور جهان صادر می گردد.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *