مقالات

اجرای سیستم نوین آبیاری در استان همدان

همدان از استان‌های پیشرو در اجرای سیستم نوین آبیاری بارانی، قطره‌ای و کم فشار است . که رتبه سوم کشور در اجرای این طرح به این استان اختصاص دارد.به طوری که ۸۰درصد از مجموع ۲۰۰ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی استان همدان زیرپوشش شبکه و سامانه های نوین آبیاری قرار دارند.

 

۲۶۷ هزار هکتار اراضی آبی زراعی و باغی در استان همدان وجود دارد . که ۱۶۱ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی آبی  این استان مجهز به سیستم سامانه های نوین آبیاری شدند.  به طور جزئی از ۱۶۱ هزار هکتار اراضی، ۱۰ هزار و ۱۰۰ هکتار تحت پوشش سامانه آبیاری قطره‌ای و تیپ، ۱۱ هزار و ۱۸۶ هکتار به صورت آبیاری کم فشار و مابقی اراضی کشاورزی آبی استان همدان نیز در قالب سامانه نوین بارانی، آبیاری می شوند.

با اجرای سیستم های مختلف سامانه های نوین آبیاری به طور میانگین در هر هکتار، چهار هزار و ۴۰۰ متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی می‌شود . که با اجرای این طرح ها در ۱۶۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان همدان، بیش از  ۷۰۸ میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی شده است.

سامانه های نوین آبیاری در اراضی زراعی استان همدان تا حد مطلوبی اجرا شده است . اما در حوزه باغ ها نیاز به گسترش و توسعه دارد . پیش بینی می شود در سال های آینده آبیاری باغ های استان به  سیستم موضعی و قطره ای اجرایی شود.

در نهایت باید این را در نظر داشت که با اجرای سیستم های نوین آبیاری، کشاورزان استان همدان در این شرایط بحران خشکسالی، با همان منابع محدود، آسان تر از گذشته مزارعشان را آبیاری می کنند.  کاهش هزینه مبارزه با علف‌های هرز، امکان صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی و انجام عملیات آبیاری همزمان با سایر عملیات زراعی و باغی از جمله تغذیه و کوددهی از مهم ‌ترین مزایای آبیاری نوین به ویژه آبیاری موضعی است.

 

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *