مقالات

اراض زیر کشت در استان فارس

بخش کـشاورزی استان فـارس نقش اساسي در تامین امنیت غذایي تولید و اشتغال کشــور داشته و همچنین سـهم عمده ای از تولید ناخالص داخلي را به خود اختصاص مي دهد. بطوریکه
5/9 درصد ارزش افــزوده بخش کشاورزی کشور (مقام دوم) مربوط به بخش کشاورزی استان فارس است.در این مقاله قصد داریم به بررسی اراض زیر کشت محصولات زراعی در استان فارس بپردازیم.با رسان آب همراه باشید.

اراض زیر کشت انار در استان فارس

استان فارس با سطح زیر کشت بیش از ۲۴ هزار هکتار باغ انار، بیشترین انار کشور را تولید می‌کنند.شهرستان نی ریز با ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ انار شامل ۴ هزار و ۸۰۰ هکتار بارور و هزار ۷۰۰ هکتار غیر بارور و تولید سالیانه ۱۲۰ هزار تن محصول، رتبه اول سطح زیر کشت و تولید را در استان فارس دارد.

اراض زیر کشت کلزا در استان فارس

شهرستان مُهر با تولید ۲ هزار و ۵۰ تن کلزا از سطح یک هزار و ۴۰۰ هکتار رتبه اول را در استان فارس در تولید کلزا را دارد.

اراض زیر کشت انجیر در استان فارس

به دلیل خاک و آب و هوای مناسب استان فارس سطح زیر کشت انجیر در این شهرستان بسیار زیاد است که بهترین نژاد انجیر خشک در استان فارس، کشور ایران و کل دنیا انجیر استهبان میباشد. اما از جمله مناطقی که تولید کننده انجیر ایران میباشند و در استان فارس واقع هستند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1-  شهرستان استهبان، با سطح زیر کشت : 23 هزار و 500 هکتار

2-  شهرستان نی ریز : 8 هزار هکتار

3-  شهرستان داراب : چهار هزار و هشتصد هکتار

4-  شهرستان جهرم : سه هزار و هشتصد هکتار

5-  شهرستان کازرون : سه هزار و دویست هکتار

6-  شهرستان فیروز آباد : هزار هکتار

اراض زیر کشت پنبه در استان فارس

پنبه  در سطح ۱۹ هزار و ۲۰۰ هکتار در استان فارس کاشته می شود.بیشترین سطح  زیر کشت این محصول مربوط به شهرستان‌های داراب و لارستان است.

اراض زیر  کشت سیب زمینی در استان فارس

در استان فارس 6 هزار و 406 هکتار از اراضی کشاورزی  به کاشت سیب زمینی اختصاص یافته است. حدود 78 درصد کشت سیب زمینی استان فارس در فصل بهار و در شهرستان‎های شمالی استان انجام می شوند. همچنین 6 درصد در فصل پائیز درشهرستان‎های جنوبی و 16 درصد کشت زمستانه در شهرستان‎های مرکزی کاشت می‎شود.بیشترین اراض زیر کشت سیب زمینی در فارس مربوط به شهرستان‏های شمالی استان است . امسال اقلید با 1 هزار و 700 هکتار، خرم بید با 1 هزار و 200 هکتار، آباده 830 هکتار، بوانات با 500 هکتار و سرچهان با 300 هکتار مقام اول تا پنجم سطح زیر کشت در این استان را به خود اختصاص دادند.

اراض زیر کشت  زعفزان در استان فارس

بیش از ۴۰۰ هکتار از زمینهای استان فارس به کشت زعفران اختصاص یافته است . که این میزان با توجه به ویژگی های خاص کشت و شرایط مطلوب جغرافیایی فارس، در آینده به بیش از یک هزار هکتار خواهد رسید.

اراض زیر کشت گوجه فرنگی در استان فارس

سالانه بیش از 25 هزار هکتار از مزارع استان فارس زیر کشت گوجه فرنگی می رود . گوجه فرنگی در 4 فصل زمستان ، پاییز ، بهار و تابستان در استان فارس  و در شهرستان های مرودشت ، فراشبند ، کازرون ، فسا ، قیر و کارزین و پاسارگاد کشت و برداشت می شود .

اراض زیر کشت جو در استان فارس

اراضی سطح زیر کشت جو در استان فارس 139 هزار هکتار است.بیشتر کشت جو داخلی فارس از نوع کشت علوفه ای است.استان فارس رتبه دوم کشت جو علوفه ای در کشور را داراست.میزان کشت جو در استان فارس حدود 290 هزار تن در سال می باشد.بیشتر کشت جو داخلی فارس از نوع کشت آبی است و کشت دیم در این استان کم است.

اراض زیر کشت زیتون در استان فارس

استان فارس با 12100 هکتار سطح زیرکشت زیتون رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است . که 11 درصد باغ‌های زیتون کشور را تشکیل می‌دهد. شیراز بیش‌ترین سطح زیرکشت و ارسنجان با تولید 12 تن میوه زیتون در 15 هکتار زمین، کم‌ترین سطح زیرکشت زیتون را دارد.

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *