مقالات

استان آذربایجان غربی و محصولات کشاورزی آن

استان آذربایجان غربی قطب کشاورزی به شمار می رود و این استان نقش مهمی در تولید محصولات باغی و زراعی در کشور داشته است.این استان با تولید بیش از ۶ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی درسال و کسب رتبه نخست در تولید سیب درختی، عسل و چغندر قند و پرورش آبزیان یکی از قطبهای مهم تولیدمحصولات کشاورزی در کشور است.

در این مقاله به بررسی تولید سیب ، چغندرقند و کلزا در استان آذربایجان غربی می پردازیم.با ما ، رسان آب ، همراه باشید.

تولید سیب در  آذربایجان غربی

در میان محصولات کشاورزی، محصول سیب جایگاه ویژه ای در این استان دارد . آذربایجان غربی را می توان قطب تولید سیب در کشور دانست. البته این محصول توانسته علاوه بر تامین نیازهای کشور، جایگاه خوبی در سبد صادراتی استان نیز پیدا کند . بیشترین سطح تولید سیب به ترتیب در شهرستان‌های ارومیه و اشنویه، میاندوآب، سلماس و مهاباد است.

چغندرقند؛ محصول استراتژیک تولیدی آذربایجان غربی

استان آذربایجان غربی را می‌توان قطب تولید چغندرقند در کشور دانست . طبق گفته مسئولان نزدیک به ۴۰ درصد مجموع تولید کشوری چغندرقند مربوط به آذربایجان غربی است.۳۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زراعی این استان زیر کشت محصول چغندر قند می رود.

برخورداری استان آذربایجان غربی از آب و خاک مناسب و استفاده از بذرهای تک جوانه و پرمحصول و از سویی فعالیت پنج کارخانه قند ارومیه، خوی، پیرانشهر، میاندوآب و نقده بر ظرفیت این استان در تولید این محصول کشاورزی افزوده است.

آذربایجان‌غربی از مراکز  تولید کلزا 

آذربایجان غربی را می توان از مراکز مستعد تولید کلزا در کشور دانست.کشت کلزا در حال حاضر در سطح این استان از شرایط مطلوب و بسیار خوبی برخودار است.سه هزار و ۶۸۶ هکتار از اراضی استان آذربایجان غربی زیر کشت کلزا رفته است .

آذربایجان غربی از مهم ترین قطب های کشت و تولید گیاهان دارویی

هر شهرستان در منطقه آذربایجان غربی را می توان محل رویش گیاهانی از نوع خاص همچون بادرشبو، نعناع فلفلی و معمولی، بیدمشک، پونه و صدها نوع گیاه دیگری دانست که مشابه آن در نقاط بسیار کمی از کشور دیده می شود.این استان به دلیل تنوع اقلیمی می تواند به  قطب‌ تولید گیاهان دارویی در کشور تبدیل شود.

 

آذربایجان غربی با تولید روزافزون محصولات و فراورده‌های کشاورزی به عنوان قطب تولید در کشور محسوب می‌شود . این استان با خاک حاصل‌خیز و شرایط آب و هوایی، موقعیت بسیار خوبی برای توسعه بخش کشاورزی دارد.

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *