مقالات

استان سمنان ؛ بحران آب و سیستم های نوین آبیاری

استان سمنان از استان‌هایی است که با بحران آب مواجه هست و بیش از 98 درصد آب این استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود . از این رو نیاز هست تا اجرای سیستم های نوین آبیاری در سطح اراضی کشاورزی استان سمنان افزایش یابد.

به همین منظور طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری با سرعت و به‌طور جدی در استان سمنان در حال اجرا است. به نحوی که  سامانه های نوین آبیاری در مدلهای قطره‌ای بارانی و کم‌فشار تا سال 1392  در حدود 16 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان سمنان اجرایی شد. اما امروزه سطح اراضی کشاورزی مجهز به سامانه های نوین آبیاری  در استان سمنان به ۳۶ هزار و ۳۵۲ هکتار افزایش یافته است . که بیشترین طرح‌های انجام‌گرفته آبیاری نوین برای شرق استان سمنان شامل شهرستان های دامغان، شاهرود و میامی بوده است.

به‌طور کلی از انواع سامانه‌های نوین آبیاری می‌توان به آبیاری تحت‌فشار (بارانی و قطره‌ای) و کم‌فشار اشاره کرد :

که از میان مدلهای مختلف سامانه‌های نوین آبیاری در ارزیابی کشاورزی استان سمنان، مدل قطره‌ای بیشترین سهم را دارد و تا کنون بیش از ۲۲ هزار و ۶۳۵ هکتار از این اراضی در استان سمنان به سیستم آبیاری قطره‌ای مجهز شده‌است.  همچنین در حدود هفت هزار و ۷۲۹ هکتار از اراضی کشاورزی استان سمنان نیز سیستم آبیاری بارانی اجرا شده است.  بیش از پنج هزار و ۹۹۸ هکتار از اراضی کشاورزی استان سمنان نیز تا کنون مجهز به سامانه آبیاری کم‌فشار شده‌اند.

صرفه‌جویی در مصرف آب، بی‌نیاز شدن به تسطیح اراضی، توزیع یکنواخت آب در مزرعه، افزایش کمی و کیفی محصول و سهولت در انجام عملیات زراعی برخی از مزایا سامانه های نوین آبیاری می باشد. همچنین  جلوگیری از سله بستن و حفظ پوکی خاک، کاهش رشد علف‌های هرز و هزینه‌های کارگری از دیگر ویژگی‌ها و مزایای این سامانه‌های آبیاری به شمار می‌رود.

 

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *