مقالات

استان قم موقعیتی ممتاز برای توسعه کشت گلخانه ای

با توجه به محدودیت منابع آبی و همچنین تغییرات دمایی سال‌های اخیر، کشاورزی سنتی در قم با چالش های‌ جدی بسیاری مواجه‌ است . در چنین شرایطی این کشت گلخانه‌ای است که با کاهش چشمگیر مصرف آب و امکان مدیریت شرایط محیطی، نقش مهمی در حفظ کشاورزی این استان فراهم می‌کند.

 

قم از جمله استان‌های گرم و خشک کشور به حساب می‌آید و کشاورزی در آن با مشکل محدودیت‌ دسترسی به منابع آبی و تغییرات شدید دمایی مواجه‌ می‌باشد، استفاده از کشت‌های گلخانه‌ای برای تولید محصولات کشاورزی، اهمیت بیشتری دارد. به همین منظور گسترش کشت‌های گلخانه‌ای در قم از جمله برنامه‌های مهم در راهبرد تغییر الگوی کشت استان است.

قم، موقعیت ممتازی برای توسعه کشت گلخانه ای دارد .  قرار گرفتن قم در منطقه مرکزی ایران و دسترسی آن به بازارهای عمده مصرف محصولات کشاورزی کشور، نکته دیگری است که توجیه اقتصادی توسعه کشت گلخانه ای در آن را بالا می برد.

اکنون سطح زیر کشت گلخانه‌های فعال در استان قم حدود ۶۵ هکتار است.  ۱۵ هزار تُن انواع سبزی و صیفی در قالب این نوع کشت در این استان تولید و به بازار عرضه می‌شود. اما با وجود مزیت های کشت گلخانه ای باید محدودیت ها را نیز در نظر داشت. از جمله این که همه مناطق قم برای احداث گلخانه مناسب نیست و بیشتر باید کشت‌های گلخانه‌ای در بخش‌های کوهستانی این استان که آب آن دارای کیفیت بهتری است انجام شود.

با توجه به شرایط اقلیمی و تنش های محیطی، توسعه کشت گلخانه ای در استان قم بسیار مورد توجه می باشد . همچنین که  کیفیت محصولات گلخانه‌ای تولیدشده درقم مرغوب است.  پس می توان در نظر داشت که این استان در آینده نزدیک به یکی از مهمترین قطب های مهم کشت گلخانه ای کشور تبدیل می شود.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *