مقالات

استان مرکزی دارای ظرفیت ویژه در بخش کشاورزی

بخش کشاورزی یک بخش اقتصادی و یکی از مهمترین بخش های حوزه اقتصاد است که تامین امنیت غذایی را برعهده دارد. استان مرکزی در بخش کشاورزی  بین ۱۰ استان اول کشور محسوب می‌شود.

به‌طور کلی ۱۹ درصد از مساحت استان مرکزی اراضی کشاورزی و ۵۷ درصد مرتع و بقیه غیر مزروعی (شهرها، جاده‌ها، دریاچه و…)است. که از این ۱۹ درصد معادل ۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در این استان  وجود دارد .  که در مجموع ۲۱۶ هزار هکتار اراضی آبی  و اراضی دیم این استان ۳۳۶ هزار و ۴۷۸ هکتار است. محصولات کشاورزی استان  مرکزی شامل گندم، جو، آفتابگردان، حبوبات، پنبه، چغندرقند، گوجه فرنگی، پیاز، انگور، خشکبار، سبزیجات، انار، طالبی، هلو، پسته، بادام و گردو است.

مجموع تولیدات استان مرکزی در حوزه زراعی، ۱۸۲۸ تن و باغی ۴۷۸ هزار تن است . که که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز این استان  به سایر مناطق ارسال می‌شود. این استان در تولید انار و طالبی رتبه دوم، گل های شاخه بریده و تولید گل و گیاهان زینتی رتبه سوم، لوبیا رتبه چهارم، پسته رتبه ششم، بادام رتبه هفتم، تخم مرغ و ذرت علوفه ای رتبه هشتم، کشمش و انگور رتبه نهم کشور را داراست.

از استان های سرآمد استان مرکزی در تولید محصولات کشاورزی می توان به  شهر محلات به‌عنوان پایتخت گل و گیاه ، شهرستان خمین در تولید رتبه دوم لوبیا این استان و همچنین  شهرستان های ساوه و زرندیه  در تولید انار و پسته اشاره کرد.

در انتها باید این نکته را در نظر داشت  که استان مرکزی به عنوان یک استان صنعتی مشهور است و رتبه یک تنوع تولیدات صنعتی را دارد و متأسفانه بخش کشاورزی در استان مرکزی زیر سایه صنعت قرار گرفته است . این استان با وجود ظرفیت‌های ویژه به‌عنوان یک استان کشاورزی کمتر شناخته‌شده است و باید با تمرکز بر ظرفیت های فراوان استان مرکزی  در بخش کشاورزی از این ظرفیت ها بهترین استفاده ممکن را کرد .

 

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *