مقالات

استان کرمان ؛ پتانسیل و تنوع محصولات کشاورزی

استان کرمان ، استانی پهناور با شرایط خاص جغرافیایی و در نتیجه گستردگی پتانسیل و تنوع محصولات تولیدی کشاورزی در  جنوب­ شرق ایران می باشد. این ویژگی ها در استان کرمان  امکان تولید 124 نوع محصولات باغی و زراعی را در این استان فراهم کرده است . این استان از نظر سطح زیرکشت محصولات باغی با 410 هزار هکتار حائز رتبه اول کشوری و برخوردار از 150 هزار هکتار سطح زیرکشت محصولات زراعی است.

 رتبه های برتر کشوری استان کرمان در  بسیاری از محصولات باغی و زراعی 

کرمان رتبه اول سطح زیرکشت پسته و گردو، رتبه اول تولید پسته، رتبه دوم سطح زیرکشت گل محمدی، رتبه چهارم سطح زیرکشت خرما و تولید ذرت، رتبه پنجم سطح زیرکشت بادام و مرکبات، رتبه ششم تولید خرما و رتبه هفتم تولید مرکبات در کشور را داراست.

محصولات باغی استان کرمان

استان کرمان به لحاظ تولید محصولات باغی دارای جایگاه ویژه و ارزشمندی است . از مجموع سطح زیر کشت باغات استان،۵۹/۲ درصدبه کشت پسته،۱۴/۰۷ درصدبه کشت خرما،۸/۹۶ درصد به کشت مرکبات،۴/۹۶ درصدبه کشت گردو،۳/۱۱ درصد به کشت بادام اختصاص یافته و ۹/۷ درصد به سایر میوه های دانه دار، هسته دار،توتستان و گلستان اختصاص دارد.

این استان به لحاظ میزان پسته،مقام اول را در کشور دارا می باشد.بیشترین سطح زیر کشت پسته استان کرمان مربوط به شهرستان رفسنجان می باشد.از جمله انواع خرمای مرغوب استان کرمان می توان به خرمای مضافتی بم،خرمای پیارم، خرمای شاهانی و خرمای بزمانی اشاره نمود.بیشترین سطح زیر کشت خرمای این استان مربوط به شهرستان بم  می باشد.مرکبات این استان  به ویژه گریپ فروت و لیمو شیرین بسیار ممتاز می باشند،به طوری که گریپ فروت تولیدی این استان از بهترین نوع خود در جهان به شمار می رود.

محصولات زراعی استان کرمان

در استان کرمان به دلیل شرایط متنوع اقلیمی،انواع محصولات زراعی قابل تولید است،به طوری که در تولید بعضی از محصولات،حائز رتبه کشوری می باشد.وجود پتانسیل تولید محصولات زراعی با عملکرد بسیار بالا مانند گندم با تولید 8.5 تن در هکتار، ذرت دانه‌ای باتولید 13.5 تن در هکتار، کلزا با تولید 6.5 تن در هکتار، وجود رقم معروف یونجه بمی، امکان کاشت و تولید بیش از 54 نوع محصول زراعی به دلیل تنوع آب و هوایی و امکان کاشت ذرت در دو فصل از سال از قابلیت های بخش زراعت استان کرمان است.از مناطق عمده کشت غلات به ویژه گندم می توان منطقه ارزئیه بافت و شهرستان های رودبار جنوب،قلعه گنج،کهنوج و بردسیر را نام برد.

در بین انواع سبزیجات ،گوجه فرنگی و سیب زمینی از بیشترین سطح زیر کشت برخوردارند.در این میان شهرستان بردسیر به ویژه مناطق لاله زار،قلعه عسکر و نگار از مناطق مستعد تولید سیب زمینی هستند.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *