مقالات

استان یزد نیازمند سیستم آبیاری نوین

یزد، استانی با اقلیم خشک است که به دلیل کم آبی، صرفه جویی و تلاش برای حفظ منابع آب در آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. یکی از بخش‌هایی که مصرف آب زیادی دارد، بخش کشاورزی است. بنابراین تلاش می‌شود تا با به کارگیری روش‌های مختلف، میزان مصرف آب در این بخش کاهش یابد.یکی از این روش ها استفاده از سیستم های نوین آبیاری می باشد . که در این مقاله از رسان آب به بررسی آن می پردازیم . با ما همراه باشید .

کل سطح زير کشت استان يزد 116 هزار هکتار است که از اين ميزان 80 درصد از اين اراضي مستعد اجراي سيستم‌هاي نوين آبياري هستند. از سال ۱۳۷۰ تاکنون برای استفاده و بهره وری بهتر از منابع آبی ۳۱ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی به سیستم‌های نوین آبیاری از جمله قطره‌ای، زیر سطحی، طیفی و کم فشار مجهز شده‌اند. که این امرموجب افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصد راندمان آبیاری شده است. بیشترین اراضی تحت پوشش آبیاری نوین در این استان مربوط به شهرستان‌های خاتم، ابرکوه و تفت است ، که از قطب‎‎های کشاورزی استان یزد محسوب می‏‏‌شوند.

عمده اراضی کشاورزی تحت پوشش آبیاری قطره‌ای در استان یزد باغات و به ویژه باغات پسته هستند. اراضی زراعی معمولاً دارای کشت‌های متراکم هستند و در مورد آنها باید از سیستم‌های بارانی استفاده ‏‏شود .که این روش در استان یزد با توجه به تبخیر، تعرق و وزش باد، راندمان بالایی ندارد.

سیستم آبیاری نوین در کنار مزایای خود چالش هایی نیز دارد که باید به آنها توجه شود . .  عدم ثبات قيمت لوازم، پيچيدگي فرايند اجراي طرح، نوسانات ساليانه اعتباري، پايين بودن توان مالي متقاضيان براي پرداخت خودياري و خرده مالکي کشاورزي از چالش‌هايي است که در اين حوزه ديده مي‌شود.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *