مقالات

انواع روش‌های آبیاری قطره ای

می‌توان از روش‌های مختلفی برای لوله‌کشی قطره‌ای زمین‌ها با توجه به فاکتورهای مختلفی همچون شرایط منطقه، نتایج آزمایشات آب و خاک، الگوی کشت محصول، شرایط اقلیمی منطقه و … استفاده کرد به‌گونه‌ای که هر کدام از این روش‌ها مزیت‌ها و معایب خاص خود را داشته باشند. از مهم‌ترین روش‌های آبیاری قطره ای می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

آرایش دو ردیفه

در این روش از دو خط لوله یا لوله آبیاری ۱۶ میلی‌متری استفاده می‌شود که دارای قطره‌چکان‌هایی بر روی آنها هستند. برای انتقال آب به ریشه گیاهان در این روش از دو طرف ردیف کشت دو لوله فرعی عبور داده می‌شود. چرا که این درختان نیازمند آب بیشتری هستند. همچنین فاصله کشت گیاهان از یکدیگر زمانی که از روش آبیاری با آرایش دو ردیفه استفاده می‌شود باید کمتر از سه متر باشد. انواع لوله آبیاری قطره ای مانندلوله خم گرم، لوله‌های پلی‌اتیلنی، و … در روش‌های آبیاری قطره‌های کاربردهای متعددی دارند.

آرایش یک طرفه

در این روش آبیاری آب توسط یک خط لوله ۱۶ میلی‌متری که شامل قطره‌چکان‌هایی با فواصل مشخص است به پای گیاهان و درختان ریخته می‌شود. برای هر ردیف کشت یک لوله فرعی نصب می‌شود که قطره‌چکان‌هایی با فواصل مناسب دارد. این روش معمولاً برای محصولات ردیفی و گیاهان یک ساله کاربرد دارد. در صورت استفاده از این روش برای آبیاری درختان بهتر است که فاصله درختان از هم کمتر از 2.5 متر باشد.

آرایش لوپ یا حلقه‌ای

در آبیاری قطره ای لوپ از یک طرف ردیف گیاهان یک خط لوله ۱۶ میلی‌متری عبور داده می‌شود و بعد از رسیدن لوله به پای گیاه با استفاده از یک سه‌راه فشاری 16 میلی‌متری یک خط لوله 16 میلی‌متری دیگر به خط لوله قبلی انشعاب داده می‌شود. از این روش می‌تواند برای کشت درختان جوان که در فاصله‌های بیشتر از 4 متر از هم قرار دارند استفاده کرد و اگر برای درختان مسن استفاده شود تعداد قطره‌چکان‌ها اضافه خواهد شد.

قطره‌ای سفالی یا کوزه‌ای

این روش نیز شباهت بالایی به روش لوله‌کشی قطره‌ای یک ردیفه یا دو ردیف دارد و لوله‌های لنترال می‌توانند در سطح خاک یا کمی زیر خاک قرار بگیرند. در این روش به جای استفاده از قطره‌چکان‌ها از سفال یا کوزه‌های خاصی استفاده می‌شود که تقریباً دارای طول ۱۵ تا ۲۵ سانتی‌متر و قطر تقریبی ۵ تا ۱۰ سانتی‌متری هستند.

آبیاری قطره ای به روش نواری یا تیپ

یکی دیگر از روش‌های لوله‌کشی قطره‌ای روش آبیاری نواری است که در آن از نوارهایی (تیپ) با ضخامت‌های کم استفاده می‌شود. قطره‌چکان یا سوراخ‌های تعبیه شده بر روی این لوله فشاری باعث می‌شوند که آب به ریشه گیاه برسد. این لوله‌ها انعطاف‌پذیری بالایی دارند و می‌توانند برای کشت انواع گیاهان یک ساله، ردیفی یا بوته‌ای و صیفی‌جات استفاده شوند. نوارهای آبیاری در این روش شامل سه نوع نوار تیپ قطره‌ای بغل دوخت، نوار تیپ پلاک دار و نوار تیپ وسط دوخت هستند.

آبیاری قطره ای زیرسطحی

این روش بسیار شبیه روش آبیاری با آرایش دو ردیفه است و در آن مقداری از خاک اطراف گیاه برداشته می‌شود و لوله در زیر خاک دفن می‌شود.  آب مورد نیاز گیاهان توسط قطره‌چکان‌های مخصوص به ریشه گیاهان منتقل خواهند شد.

این روش محبوبیت و رواج بسیار زیادی دارد و می‌تواند کمک زیادی به مدیریت ریشه گیاه بکند. در این روش آبیاری تاج گیاهان در قسمت انتهایی مکان مرطوب شده از سطح خاک قرار گرفته و نیاز آبی ریشه گیاه کاملاً رفع می‌شود. این روش برای مناطقی که دارای منابع آبی محدود هستند مناسب است.

جمع‌بندی نهایی

استفاده از آبیاری و لوله‌کشی قطره‌ای امروزه رواج بسیار زیادی پیدا کرده است. چرا که این روش می‌تواند مزیت‌های متعددی داشته باشد و در مصرف بهینه آب نقش ویژه‌ای داشته باشد. این نوع آبیاری می‌تواند با روش‌های مختلفی همچون آبیاری قطره‌ای زیرسطحی، آبیاری قطره‌ای به روش نواری یا تیپ، قطره‌ای سفالی یا کوزه‌ای، آرایش یک طرفه و … انجام شود که هر کدام می‌توانند مزایا و معایب خاص خود را داشته باشند.

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *