مقالات

اهمیت توسعه کشت گلخانه ای در سمنان

سمنان استانی است که بخش اعظم آن را اقلیم خشک و بیابانی تشکیل می‌دهد . لذا خشکسالی می‌تواند سطح زیر کشت مزارع و باغات را بیش از استان‌های دیگر تحت تأثیر قرار دهد در نتیجه کشت گلخانه‌ای در سمنان بیشتر حائز اهمیت است.

اما با توجه به این شرایط حاکم در استان سمنان ،  تعداد گلخانه های موجود دراین استان کمتر از میزانی است که که بتواند نیازهای استان سمنان را برطرف کند . به طوری که  هم اکنون ۳۷ هکتار مجتمع گلخانه‌ای در این استان  زیر کشت است. که در مقایسه با سطح زیرکشت اراضی کشاورزی و زراعی استان سمنان که  ۱۹۸ هزار هکتار است ، سطح کشت گلخانه ای این استان با این میزان، ناچیز محسوب می‌شود .

از ۳۷ هزار سطح زیر کشت مجتمع های گلخانه ایی استان سمنان ، حدود ۹۵ درصد به کشت خیار، سه درصد به کشت گوجه و مابقی به سایر محصولات سبزی و صیفی اختصاص دارد. که تولید سالانه محصولات گلخانه‌ای در این استان بیش از ۳۰ هزار تن است.

یکی از موانع کشت گلخانه‌ای در استان سمنان فقدان صرفه اقتصادی است. در بسیاری از نقاط این استان مانند کالپوش که هنوز کشاورزی به صورت دیم هم باقی است کشت گلخانه‌ای چندان صرفه اقتصادی نداشته و همچنین رغبتی هم بین بهره‌برداران بخش کشاورزی در این زمینه وجود ندارد و در دیگر مکان های این استان نیز هزینه کشت گلخانه‌ای بالا است.

اما ادر نهایت این مهم قابل توجه است که ، باید توسعه کشت گلخانه‌ای در استان سمنان نهادینه شود . چرا که صرفه‌جویی در مصرف آب، افزایش تولید در واحد سطح  و غیره را از برخی مزایای استفاده از کشت گلخانه‌ می باشد . بنابراین  با توسعه کشت گلخانه‌ای در استان سمنان علاوه بر کاهش مصرف آب می‌توانیم شاهد افزایش میزان محصول و افزایش کیفیت آن نیز باشیم .

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *