مقالات

توسعه آبیاری نوین در استان قزوین

توسعه آبیاری نوین یکی از موارد مهم و اساسی در ارتقای بهره‌وری و هوشمندسازی در کشاورزی  و یکی از الزامات حرکت از کشاورزی سنتی به مدرن است. حرکت از کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی مدرن از اهمیت بالایی برخوردار است . به طوری که نقش مهمی در پایداری کشاورزی و حفظ امنیت غذایی جامعه دارد.

در این مقاله از رسان آب توسعه آبیاری های نوین در استان قزوین را بررسی می کنیم . با ما همراه باشید .

استان قزوین از جمله استان های کشور می باشد که کم آبی یکی از دغدغه ها و چالش های اساسی پیش روی کشاورزی ای استان است  . یکی از راه های اصلی رفع این چالش، توسعه آبیاری های مدرن است . که خوشبختانه این استان در عین حال نیز از استان های پیشرو کشور در توسعه آبیاری نوین می باشد .

375 هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان قزوین آبی ‌بوده و 180 هزار هکتار از اراضی این استان مستعد توسعه سامانه‌های نوین آبیاری است.‌ که تاکنون بیش از 60 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین به سامانه‌های ‌نوین آبیاری مجهز شده است. که یعنی تنها 37 درصد اراضی مستعد قزوین به آبیاری نوین مجهز شده اند و ۶۳ درصد  اراضی مستعد کشاورزی استان قزوین به سامانه‌های آبیاری نوین تجهیز نشده اند.از این میزان سامانه نوین ‌اجرا شده 60 درصد در اراضی زراعی و 40 درصد مربوط به باغات  این استان است .

بیشتر طرح‌های توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در استان قزوین به روش قطره‌ای و موضعی (تیپ) بوده که بیشترین ‌راندمان با درصد بالای 95 درصد را دارا است.‌

در انتها باید این را در نظر داشت که دشت قزوین یکی از دشت‌های مهم و حاصل خیز کشور محسوب می‌شود  . بنابراین لازم است که در راستای پایداری تولید محصولات کشاورزی و تأمین امنیت غذایی مردم برنامه ریزی‌های جامعی انجام شود. که توسعه آبیاری نوین یکی از موثر ترین راه ها در این زمینه می باشد .

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *