مقالات

تولید کلزا در ایلام

کلزا گیاهی با مصارف خوراکی است که در شرایط مساعد دمایی و رطوبتی و مناطق معتدل رشد می کند . دارای طیف نسبتاً وسیعی از سازگاری اقلیمی است.این گیاه یکی از با کیفیت ترین دانه های روغنی به شمار می رود.روغن کلزا به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول و همچنین درصد بسیار پایین اسید اروسیک، از کیفیت تغذیه ای بالایی برخوردار است .همچنین تنوع زیادی در ترکیب اسیدهای چرب آن مشاهده می شود.

کلزا یکی ازمهم ترین گیاهان زراعی است که از دانه آن جهت تولید روغن استفاده می‌شود . همه ساله مزارع کلزا با رنگ زیبای زرد، طبیعت چشم‌نواز و دل‌انگیزی در استان ایلام به وجود می‌آورد تا علاوه بر تامین معیشت کشاورزان به نوعی زمینه کاهش وابستگی به واردات دانه‌های روغنی کشورمان را هم تثبیت کند.

این درحالی است که کشت این محصول کم آب بر و استراتژیک  باعث افزایش حاصلخیزی وبهبود خاک می‌شود. به همین خاطر است که برای افزایش عملکرد در تولید گندم و همچنین افزایش پایداری تولید محصول استراتژیک گندم، کشت کلزا بهترین راهکار است که کشاورزان از گذشته‌ها در استان ایلام به کار گرفته‌اند.

وقتی کلزا در تناوب با گندم قرارمی‌گیرد، باعث کاهش آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز مزارع می شود.  همچنین گندمی که بعد از کلزا کشت می‌شود افزایش عملکرد را به دنبال دارد . استان ایلام با توجه به اقلیم مناسب تولید گندم در زمینه تولید دانه روغنی کلزا نیز جایگاه مناسبی به خود اختصاص داده .براساس آمار در میزان تولید کلزا و همچنین در سطح زیر کشت این محصول، رتبه چهارم را در کشور به نام خود کرده است.

در سال های اخیر کشت این دانه روغنی در بسیاری از مناطق استان ایلام رونق گرفته است.

 استان ایلام یکی از مناطق مستعد برای توسعه کشت کلزا است . در این راستا طی سال های اخیر سطح زیرکشت این محصول در استان افزایش یافته است. هم اکنون ایلام جزو شش استان برتر کشور در زمینه کشت کلزا است .۸۵۰۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت کلزا رفته‌اند که از این اراضی ۱۵۰۰۰ تن محصول برداشت شود.

 در این زمینه شهرستان دهلران بیشترین میزان تولید را به خود اختصاص داده است. بیش از ۸۰ درصد از دانه روغنی کلزای استان ایلام در این شهرستان تولید می‌شود. سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا دهلران بیش از ۶ هزار و ۱۰۰ هکتار است که بیش از ۱۲ هزار تن محصول از این اراضی  تولید می شود.

هرسال کلزاکاران استان ایلام با تولید این دانه روغنی علاوه بر تامین مایحتاج خود نسبت به کاهش وابستگی ایران به واردات دانه‌های روغنی گام‌های موثری برداشته‌اند.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *