مقالات

جایگاه ممتاز استان همدان در تولید محصولات کشاورزی و باغی

استان همدان با برخورداری از اقلیم‌های متنوع، ظرفیت های فراوانی برای تولید محصولات کشاورزی استراتژیک را دارد . این  استان دارای جایگاه ممتازی در تولید محصولات کشاورزی و باغی متعدد است . به طوری که علی رغم داشتن 1.2 درصد از وسعت کشور، 4.4 درصد از تولیدات بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

استان همدان با توجه به تنوع محصولات کشاورزی یکی از قطب های کشاورزی کشور به شمار می رود . به گونه ای که از ۶۱۵ هزار هکتار سطح زیر کشت (۶۱۹ هزار هکتار زراعی و ۷۷.۵ هزار هکتار باغی )  این استان، پنج میلیون تن محصول ( سه میلیون و ۶۰۰هزار تن،  محصولات باغی ۸۱۹ هزار تن، دامی ۵۶۰هزار تن، فرآورده های محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی یک میلیون و ۸۰۰هزار تن )در سال تولید و برداشت می شود.

رتبه های برتر کشاورزی در استان همدان

استان همدان در رابطه با  رتبه‌های کشاورزی در تولید گردو با تولید ۵۴ هزار تن رتبه اول، جو با تولید ۳۶۰هزار تن رتبه چهارم، سیر با تولید ۶۰هزار تن تولید رتبه اول، سیب زمینی با تولید ۹۲۲ هزار تن رتبه اول، انگور با تولید ۴۰۴ هزار تن رتبه دوم، یونجه با تولید ۴۸۰ هزار تن رتبه سوم ،گیاهان دارویی با تولید ۳۳ هزار تن رتبه سوم کشور را داراست. گردو در تویسرکان، سیب زمینی در شهرستان بهار، گوجه در اسدآباد، انگور در ملایر و سیر در شهرستان همدان بیشترین فراوانی محصولات کشاورزی و باغی را به خود اختصاص داده‌اند.

محصولات زراعي در استان همدان

40 نوع محصول زراعي در اين استان كشت و توليد مي شود . 75درصد كل توليدات بخش كشاورزي استان همدان مربوط به زراعت است و سيب زميني ، گندم، جو، سير، يونجه و دانه هاي روغني از مهمترين محصولات زراعي اين استان هستند.

محصولات باغی در استان همدان

عمده ترین محصولات باغی استان عبارتند از : انگور، گردو، سیب، شلیل، هلو، آلو، زردآلو، بادام، انواع گیاهان دارویی و… طی سالهای اخیر 7715 هکتار گلخانه تولید انواع سبزی و صیفی احداث شده و هم اینک در حال گسترش می باشد. همچنین وجود 92 واحد تولید قارچ خوراکی با ظرفیت 3108 تن در سال از دیگر مشخص های بخش باغبانی این استان است. از نظر مساحت و سطح، شهرستان ملایر با دارا بودن ۲۸ درصد مساحت باغات و ۳۸ درصد تولیدات باغبانی رتبه نخست، شهرستان نهاوند با دارا بودن ۱۸ درصد مساحت باغات و ۱۹ درصد تولیدات باغی رتبه دوم و شهرستان همدان نیز با دارا بودن ۱۳ درصد مساحت باغات و ۱۲ درصد تولیدات باغی رتبه سوم را در استان دارد.

در بحث صادرات محصولات کشاورزی استان همدان کشورهایی، چون ازبکستان، ارمنستان، عراق، ترکیه، کشور‌های، حوزه‌خلیج فارس، روسیه، پاکستان، اوکراین از جمله کشور‌های هدف صادرات استان همدان به شمار می‌روند.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *