مقالات

خراسان جنوبی استانی پیشرو در سامانه های نوین آبیاری

خراسان جنوبی رتبه نخست کشور را در مجموع مقدار سیستم های نوین آبیاری  اجرا شده و در حال اجرا ، کسب کرده است.  توسعه سیستم‌های آبیاری نوین در خراسان جنوبی می‌تواند رونق تولید را در این استانی که با خشکسالی درگیر است رقم بزند و خشکسالی‌ها را مهار کند.

مجموع اراضی آبی استان خراسان جنوبی 141 هزار هکتار است .که امکان اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در بیش از 80 درصد این اراضی وجود دارد .مابقی به دلیل نبود کیفیت آب، خاک یا سایر موارد، امکان اجرا وجود ندارد . جهش سیستم های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی این استان از سال 96 شکل گرفت و اوج آن در سال 98 با افزایش 100 درصدی اعتبارات این حوزه بود. سال 96 رتبه این استان از نظر تجهیز به سامانه های نوین آبیاری 28 بود که در سال 99 به ششم کشوری ارتقا یافت.

سیستم های آبیاری نوین تا کنون در38هزار و 176 هکتار از اراضی استان خراسان جنوبی اجرا شده است .که معادل حدود 27 درصد اراضی دارای قابلیت اجرای سیستم های نوین آبیاری است.

به ازای اجرای هر هکتار سامانه آبیاری نوین چهار هزار متر مکعب در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود .که این میزان صرفه‌جویی در استان کم‌آب خراسان جنوبی رقم چشمگیری است. با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری، مصرف آب در بخش کشاورزی این استان بنا بر اعلام شرکت آب منطقه‌ای از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب به ۸۸۴ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

بیشترین پروژه‌های قابل افتتاح و بهره برداری سیستم های نوین آبیاری در خراسان جنوبی مربوط به شهرستان بیرجند با 55 پروژه، شهرستان زیرکوه با 21 پروژه و شهرستان خوسف با 18 پروژه است.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *