مقالات

دشت قزوین سرآمد کشاورزی این استان

دشت قزوین در استان قزوین واقع شده‌است که درزمینه کشاورزی از پتانسیل بالقوه بالائی برخورداراست. این دشت از نظر پیشینه تاریخی، محصولات کشاورزی و گونه‌های جانوری، اهمیت اقتصادی و تاریخی بسیار مهمی در میان دشت‌های ایران دارد. به گونه‌ای که بسیاری از باستان شناسان ایرانی معتقدند که تمدن کشاورزی جهان از این دشت  آغاز و سپس به شرق و قلب فلات ایران و دیگر نقاط جهان گسترش یافته‌است.

دشت قزوین پهنه ای به وسعت حدود ۴۴۰ هزار هکتار است.که بسیاری از بخش های آن به دلیلی برخورداری از خاک مرغوب جزو اراضی کشاورزی درجه یک و بسیار مستعد برای کشاورزی محسوب می شود.

شرایط اقلیمی دشت قزوین

رشته‌کوه‌های البرز در شمال و ارتفاعات آوج در جنوب این امکان را برای دشت قزوین فراهم کرده تا از منابع آبی مناسبی برخوردار باشد. همچنین منابع آبی زیرزمینی مناسبی نیز در این دشت فراهم گردیده است.اما با توجه به اینکه برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی در سال‌های اخیر از  این دشت  افزایش یافته ،دشت قزوین به‌عنوان یکی از مناطق پرتنش آبی معرفی شده است .

دشت قزوین دارای آب و هوایی متعادل و مناسب برای کشت انواع گیاهان است. این دشت در برخی مناطق به‌ویژه مناطق مرکزی خود دارای میانگین دمای بالاتر و درجه رطوبت پایین‌تری است و هر چه به سمت شمال و جنوب این استان پیش می‌رویم دما دچار کاهش می‌شود.

دشت قزوین بنیانگذار کشاورزی مدرن در کشور است . که اکنون با مکانیزه شدن مراحل مختلف تولید و دسترسی به آب های روان، استفاده از ماشین آلات نوین و به کار گرفتن اصول علمی در دفع آفات نباتی این دشت توانایی تبدیل به الگوی توسعه کشاورزی در کشور را دارا می باشد.

این دشت امکان تولید ۱۰ درصد محصولات کشاورزی میهن مان را دارد اما اکنون حدود چهار درصد را به خود اختصاص داده است . که در صورت احیای دشت قزوین و برنامه ریزی مناسب می توان به این رقم دست پیدا کرد.

 

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *