مقالات

زمان کاشت محصولات کشاورزی درخوزستان

زمان کاشت از مهم‌ترین عامل‌های تاثیر گذار در محصول نهایی می‌باشد. سودآوری هدف اول و اصلی هر کشاورزی است .تاریخ زمان کاشت محصولات کشاورزی  به شما کمک می کند تا بتوانید سرمایه گذاری خوب و بهینه ای را در امر کشاورزی  داشته باشید. با استفاده از جدول زمان کاشت سبزیجات و صیفی جات است که ریسک های احتمالی تولید محصول را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهیم.

در این مقاله قصد داریم به زمان کاشت برخی از محصولات کشاورزی در استان خوزستان بپردازیم. با رسان آب همراه باشید.

پنبه

تاریخ کاشت:از اسفندماه تا تیرماه متغیر است

کاشت زود پنبه به دلایل زیر اهمیت دارد:1- امکان استفاده از نزولات آسمانی به خصوص در شرایط دیم 2- گلدهی و تشکیل غوزه قبل از شروع ماههای گرم سال صورت می گیرد که این مسئله در مناطق خشک اهمیت دارد.3- قبل از شروع سرما و بارندگی گیاه پنبه می رسد و در نتیجه برداشت آن ساده است.

تاخیر در کاشت باعث: 1- گلدهی با تاخیر صورت می گیرد.2- تعداد گل و غوزه کاهش می یابد( اندازه غوزه فرقی ندارد)

بهترین زمان کاشت این محصول در استان خوزستان از اوایل اسفند تا اواسط اسفند ماه و بهترین زمان برداشت از اواسط آبان تا اواسط دی ماه می باشد.

ذرت

در كاشت ذرت اولين مورد انتخاب بذر است كه بايستي عملكرد بالا ، مقاومت بيشتر به افات و بيماريها و ورس ،زود رس بودن ، بالا بودن كيفيت دانه در نظر گرفته شود.

معمولا كاشت به صورت هيرم كاري است كه به صورت دست كاري يا بذر افشان مي توان استفاده كرد .

از نظر زمان كاشت وقتي كه در عمق 10 سانتي متري خاك دما حدود بالاي 10 درجه باشد ميتوان كشت را اغاز كرد.هراكش ذرت سبب ميشود كه گرده افشاني و تشكيل گل آذين قبل از شروع گرماي تابستان اغاز شود و در ايران در مناطق گرم كشت ذرت در اواسط بهمن ماه ، در مناطق معتدل اوايل ارديبهشت، در مناطق سرد اوايل خرداد كشت ميشود.

تاریخ کاشت: در مناطق گرم مانند استان خوزستان كشت ذرت در اواسط بهمن ماه آغاز می شود.

کلزا(canola)

رعایت تاریخ کشت برای گیاه کلزا از این جهت اهمیت دارد که گیاه باید از سرمای زمستان در امان بماند.زمان کاشت باید طوری انتخاب شود که قبل از فرارسیدن اولین یخبندان و سرمای زمستان کلزا به مرحله روزت رسیده باشد .کلزا نباید به حدی زود کشت شود که گیاه در زمان سرما از مرحله روزت خارج شده باشد و به در معرض سرما قرار گیرد.تاخیر در کشت کلزاموجب کاهش سرعت جوانه زنی وتاخیر در سبز شدن گیاهچه و هجوم علف های هرز می گردد.

تاریخ مناسب کشت: 1 تا 30 آبان ماه می باشد.

لوبیا

زمانی که میزان رطوبت در بذر ها در حدود 49% برسد برداشت امکان پذیر می باشد.در زمان برداشت 80% غلاف ها زرد شده اند.چنانچه عمل برداشت در رطوبت های برداشت تر انجام گیرد، سبب ریزش بذرها و افت عملکرد می گردد.به منظور جلوگیری از ریزش در زمان برداشت بایستی عمل برداشت در شب و یا صبح زود صورت گیرد.

در مناطق جنوبی کشور مانند خوزستان در اوایل بهار کاشته می شود.

سیب زمینی

برای کشت سیب زمینی در استان خوزستان که خطر سرما در زمستان وجود ندارد ، می توان در اواخر مهرماه به کشت آن اقدام نمودو محصول در اسفند بدست می آید.

گندم

درشهرهای اندیمشک و دزفول استان خوزستان تاریخ کشت گندم پنجم الی 10 آبان‌ماه می باشد.

در شهرهای شوش، شوشتر، دشت آزادگان، بهبهان و اهواز 10 الی 20 آبان‌ماه تاریخ مناسب برای کشت گندم است.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *