مقالات

زنجان و توسعه سیستم های نوین آبیاری

استان زنجان بنا بر اقلیم متفاوت و چهارفصل خود مکانی مناسب برای توسعه و بهبود سیستم‌ها و طرح‌های کشاورزی است. این استان در زمینه اجرای طرح‌های مربوط به سامانه‌های نوین آبیاری از استان‌های پیشرو کشور محسوب می‌شود.

اجرای آبیاری نوین تحت فشار از سال ۹۳ در استان زنجان  در حال اجرا می باشد که تا کنون نزدیک به نیمی از اراضی کشاورزی این  استان به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده است . از حدود ۱۸۰ هزار هکتار زمین‌های آبی استان زنجان اعم از زراعی و باغی، ۱۲۰ هزار هکتار مستعد به تجهیز سامانه‌های نوین آبیاری هستند.که تاکنون بیش از ۶۲ هزار هکتار سیستم آبیاری تحت فشار در استان زنجان اجرا شده است.

شهرستان های پیشرو استان زنجان در توسعه سیستم های نوین آبیاری

شهرستان خدابنده به لحاظ تجهیز اراضی به سیستم‌های آبیاری نوین جزو شهرستان های پیشرو در سطح استان  زنجان است .  علت پیشرو بودن این شهرستان به دلیل وجود اراضی مستعد آبی است . شهرستان سلطانیه، ابهر، زنجان نیز بیشتر مستعد اجرای سیستم‌های آبیاری نوین هستند و بعد از خدابنده این شهرستان‌ها نیز جز شهرستان‌های پیشرو محسوب می‌شوند. بیشتر طرح‌های بزرگ در توسعه سیستم های نوین آبیاری در شهرستان طارم اجرا شده است اما سیستم بکار رفته به دلیل وجود سطح بالای باغات به صورت آبیاری قطره‌ای اجرا شده است.

مهم‌ترین مزیت آبیاری تحت فشار، صرفه‌جویی در مصرف آب می باشد. استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین ۹۰ درصد راندمان را بهبود خواهد داد، به طوری که در گذشته با ۱۰ هزار هکتار مترمکعب تنها یک هکتار آبیاری می‌شد ولی با استفاده از سیستم‌های هوشمند، قطره‌ای، تیپ، تحت‌فشار و آبیاری موضعی می‌توان دو هکتار آبیاری کرد.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *