مقالات

سامانه‌های آبیاری نوین در خراسان رضوی

استان خراسان رضوی در میزان اجرایی کردن طرح سامانه‌های آبیاری نوین ،رتبه اول کشور و از نظر سطح اجرا، رتبه سوم کشور را دارد.خراسان رضوی جزء استانهای برتر کشور در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری است. تجربه سالهای پیاپی خشکسالی نشان داده است که اهمیت اجرای این سامانه ها تا چه حد حیاتی است. ۹۰ درصد مصرف آب این استان مربوط به بخش کشاورزی است و همین امر ضرورت مدیریت مصرف آب را در این بخش را نشان می‌دهد.

راندمان آبیاری در روش‌های سنتی حدود ۴۰ الی ۴۵ درصد است .در صورتی‌که با اجرای روش‌های آبیاری نوین و تحت فشار این راندمان به بیش از ۷۰ درصد و در روش‌های قطره‌ای به بیش از ۹۰ درصد افزایش می‌یابد. نوع سیستم یا روش آبیاری نیز به نوع محصول از نظر زراعی و باغی بستگی دارد. بنابراین متناسب با نوع کشت، بهترین و مفیدترین شیوه آبیاری تعیین، طراحی و اجرا می‌شود.

تاکنون در سطح ۱۸۹ هزار و ۸۸۵ هکتار از اراضی کشاورزی استان خراسان رضوی سامانه های آبیاری نوین اجرا شده است .که شامل آبیاری قطره‌ای، بارانی و کم فشار می‌شود.بیشترین سطح اجرایی سامانه‌های نوین آبیاری در خراسان رضوی ، به ترتیب مربوط به  شهرستانهای رشتخوار با هزار و ۲۱۸ هکتار، نیشابور با ۶۴۴ هکتار و بردسکن با ۶۳۰ هکتار می باشد.

آبیاری تحت فشار در ۱۰ درصد باغات آبی خراسان رضوی

در سطح ۳۲ هزار و ۷۲۳ هکتار (معادل ۱۰ درصد باغات آبی استان خراسان رضوی) سامانه های آبیاری تحت فشار اجرا شده است .که شامل ۴ هزارو ۲۴۲ هکتار بابلر، یکهزار و ۱۰ هکتار زیرسطحی، ۱۱ هزارو ۵۶۶ هکتار قطره ای سطحی، ۲ هزارو ۷۳۲ هکتار بارانی، ۲۲۱ هکتار تیپ، ۹ هزارو ۳۴۲ هکتار کم فشار با لوله پلیکا و ۳ و ۶۱۰ هکتار سایر موارد می باشد.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *