مقالات

سامانه‌های نوین آبیاری راه توسعه کشاورزی قم

توسعه و افزایش راندمان در تولید محصولات کشاورزی در قم به دلیل قرار گرفتن در محدوده کم آب و خشک کشور فقط با  اجرای سامانه‌های نوین آبیاری امکان‌پذیر است. کشاورزان این استان به دلیل محدودیت‌های منابع آبی در قم تحت‌فشار هستند . به همین دلیل اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در مزارع و باغ‌ها که منجر به کاهش قابل‌ توجه هدررفت آب می‌شود‌ یک ضرورت انکارناپذیر است.

یکی از مهمترین چالش های کشاورزی در استان قم محدودیت منابع آبی است .

استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری موضوعی مهم در ارتقا بهره‌وری فعالیت‌های کشاورزی است .با توجه به وضعیت بارندگی در استان قم و هم‌چنین محدودیت منابع آبی ، مدیریت بهره‌وری در زمینه مصرف آب در این استان اهمیت دارد . بنابراین بهره‌گیری از منابع موجود به صورت اصولی و هم‌چنین خروج از روش‌های سنتی کشاورزی و رفتن  به سمت تغییر سیستم آبیاری نوین و اصلاح الگوی کشت بهترین گزینه در مناطق کویری از جمله استان قم به شمار می‌رود.

یک سوم کشاورزی قم، تحت سامانه‌های نوین آبیاری می باشد.

چند سالی می‌شود که سیستم‌های آبیاری نوین شامل تحت فشار، کم فشار و قطره‌ای جایگزین روش‌های سنتی آبیاری در قم شده است.در استان قم تقریبا حدود 20 هزار هکتار از اراضی  باغی و زراعی با استفاده از روش های نوین آبیاری میشود و تقریبا 1 هزار و 500 هکتار هر سال به این میزان افزوده میشود.

بیشترین میزان سیستم‌های آبیاری نوین استان قم در شهرستان جعفرآباد است. مزرعه امینی در منطقه محمدآباد شهرستان جعفرآباد با ۸۸ هکتار اولین مزرعه‌ای در قم است که به طور کامل تحت سیستم‌های آبیاری نوین قرار گرفته است.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *