مقالات

سیستم آبیاری با آبپاش تفنگی

سیستم آبیاری با آبپاش تفنگی یکی از زیر مجموعه های سیستم آبیاری تحت فشار با ماشین متحرک خطی می باشد. اين دستگاه‌ها از يک آب‌پاش بسيار بزرگ (Big-Gun- Sprinkler) که روى اراّبه چرخ‌دار يا تريلر نصب شده است تکشيل شده و آب با فشار زياد از دهانه آبپاش خارج مى‌شود. شعاع پرتاب ممکن است تا ۱۰۰ متر و حجم آب خروجى تا ۵۰۰۰ ليتر در دقيقه برسد. به‌ همين دليل اين دستگاه‌ها را آبپاش‌هاى حجيم (Large-Volume Sprinkler) نيز مى‌نامند. فشار مورد نياز براى کار آب‌پاش‌هاى تفنگى زياد و حدود ۵ تا ۱۰ اتمسفر است. از اين دستگاه‌ها به خوبى مى‌توان در پخش پساب‌ها و کودهاى مايع روى مزارع استفاده کرد.

سیستم آبیاری با آبپاش تفنگی

آبپاش تفنگی از یک روزنه لوله ای دایره شکل با قطر نسبتا زیاد که حجم زیادی از آب را در الگوی دایره شکل پخش می کند، تشکیل شده است. فشار لازم برای پخش آب در این سیستم بسیار زیاد است. این فشار باید به اندازه ای باشد که هم جریان خروجی آب را به صورت قطرات کوچک درآورد و هم بر تلفات ناشی از اصطکاک غلبه کند. آبپاش تفنگی به دلیل سنگین بودن وزن توسط یک وسیله نقلیه یدک کشیده می شود. معمولا این سیستم ها یک دایره کامل را دور نمی زنند، بلکه از محیط دایره به اندازه یک قطاع 25 درجه جلو دستگاهی که آن را به حرکت در می آورد خالی نگه داشته می شود. بدین ترتیب مسیر حرکت وسیله نقلیه همیشه خشک باقی می ماند.

معمولا لوله اصلی ( Main Line ) در وسط زمین کشیده می شود و شیلنگی که آبپاش به آن وصل است از دو طرف به آن متصل می شود. شیلنگ اتصالی قارد خواهد بود در هر طرف تا 200 متر به جلو حرکت کند. از ماشین های ارابه ای که به آن سیستم قرقره ای هم گفته می شود، بیشتر برای آبیاری مراتع و اراضی تحت کشت علوفه و چمن زارها استفاده می شود. برای پخش فاضلاب نیز از این دستگاه ها استفاده به عمل می آید.

نحوه کارسیستم آبیاری با آبپاش تفنگی

آبپاش تفنگی معمولا طی حرکت خود مسیری را که عرض آن تا 120 متر می رسد، آبیاری می کند.  سیستم های تفنگی مجهز به نازل های روزنه ای تنگ شده ای هستند که زاویه خروج آب از آن ها 18 تا 32 درجه است. هرچه زاویه جت خروجی آب زیادتر باشد، دایره پخش آب بزرگتر خواهد بود و اگر هوا از نظر باد آرام باشد؛ قطرات آبی که روی زمین می ریزد، حداقل تاثیر نامطلوب را بر خاک خواهد داشت. چنان چه زاویه جت خروجی کوچک باشد یکنواختی توزیع به خصوص در وضعیتی که وزش باد زیاد باشد، افزایش خواهد یافت.

به همین علت معمولا نازل هایی استفاده می شود که زاویه جت خروجی متوسط و بین 23 تا 25 درجه باشد.

یک نواختی اسپری آب در آبپاش آبیاری بارانی تفنگی بستگی به عوامل مختلفی دارد از جمله این عوامل عبارتند از:

  • قطر روزنه خروجی آبپاش
  • مقدار فشار جریان آب
  • وزش باد
  • دبی خروجی آب از آبپاش

 

از مزایای این روش آبیاری، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. صرفه اقتصادی
  2. جابجایی آسان
  3. مناسب جهت آبیاری تکمیلی
  4. امکان مدیریت آب و کود با توجه به نیاز گیاه
  5. قابلیت تطبیق با اکثر گیاهان زراعی
  6. قابل استفاده برای آبیاری زمین های خرده مالکی

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *