مقالات

عمده سطح زیرکشت محصولات زراعی و باغی استان یزد

بخش كشاورزي در استان یزد از اهميت خاصي برخوردار مي‌باشد. چرا که كشاورزي در مناطق كويري چون استان يزد، علاوه بر نقش معيشتي و اقتصادي كه در جامعه دارد، عامل اساسي استمرار حيات نيز است .

استان یزد  دارای 112 هزار هکتار اراضی قابل کشت است . که 32هزار و 354 هکتار آن(معادل 29 درصد) زراعی و 79 هزار و 646 هکتارآن  (معادل 71 درصد) به کشت محصولات باغی و گلخانه ای اختصاص دارد . که بخش عمده درآمد کشاورزان در این استان  مربوط به باغبانی و کشت محصولاتی مانند پسته، انار، زردآلو ، زعفران و گیاهان دارویی است.

عمده سطح زیرکشت محصولات زراعی و محصولات باغی استان یزد

عمده سطح زیرکشت محصولات زراعی استان  یزد اختصاص به گندم،  جو،  علوفه و  ذرت دارد. با وجود عرصه های بیابانی بیشتر محصولات باغی با توجه به تنوع اقلیم گرمسیری  و سردسیری در این استان تولید می شود. که عمده محصولات باغی شامل پسته ، بادام ، زیتون ، زردآلو ، انار ، زغفران ، گل محمدی و انواع گیاهان دارویی است.

مهم ترین محصول باغی این استان پسته است . که با حدود 42 هزار هکتار سطح زیر کشت پسته این استان، استان یزد 17/5 درصد تولید پسته کشور را تامین می کند.

انار یکی دیگر از تولیدات باغی این استان محسوب می شود . که یزد جایگاه چهارم کشور را در تولید انار با 6500 هکتار و 93 هزار تن تولید داراست.

یزد در تولید محصولات باغی با  2هزار و 452 هکتار باغات زیتون از 79 هزار هکتار محصول باغی این استان، از نظر سطح زیرکشت و تولید این محصول، نهمین استان تولید کننده زیتون کشور محسوب می شود.

۱۴ رقم گیاه دارویی در استان یزد کشت می‌شود که عمده آن زعفران، به لیمو، آویشن، نعناع فلفلی، مریم گلی، گل گاوزبان، شاتره، کاسنی، گل محمدی و زیره است. زعفران تولیدی در این استان به دلیل شرایط آب و هوایی و خاک مناسب، از کیفیت بالایی برخوردار است و یزد رتبه ششم تولید این محصول را در کشور دارد.

همچنین  یزد در تولید زردآلو و قیسی رتبه پنجم کشور و در تولید خیار سبز گلخانه ای با 27 درصد تولید کل کشور جایگاه نخست را دارد.

در نهایت باید این مهم را در نظر داشت که ، تأکید بر تولید محصولات کم آبخواه و بهینه سازی و مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی ضمن تدوام فعالیت و تولید محصولات کشاورزی، تداوم حیات در این خطه از کویر مرکزی ایران را نیز تضمین می کند.

 

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *