مقالات

لوله خرطومی و انواع آن

لوله خرطومی را می توان یکی از پر مصرف ترین نوع لوله ها نام برد. کاربرد اصلی این نوع لوله در برق کشی ساختمان و بین سازه ها می باشد.با توجه به آنچه به آن پرداختیم لوله های خرطومی در صنعت کشاورزی یک از متداول ترین روش ها برای آبرسانی می باشد.این لوله‌ها که حالتی فنری دارند باعث محافظت هر چه راحت‌تر از کابل‌های برق هنگام سیم کشی ساختمان می شود. البته برخی از لوله‌های انعطاف‌پذیر در صنعت آبیاری و کشاورزی نیز استفاده فراوانی دارند. پس با توجه به جنس موجود در این محصولات، می‌توان کاربردهای مختلفی برای آن برشمرد.

برای مثال لوله‌هایی که از جنس پی وی سی هستند بیشتر در انتقال برق کاربرد دارند و لوله‌های با سایز ۱۶ میلی‌متر معمولا در انتقال آب به شکل قطره‌ای کاربرد دارند. بنابراین قبل از خرید لوله مورد نظر خود اول باید از کاربری آن لوله به همراه استانداردهای لازم مطمئن شوید.

مواد اولیه مورد استفاده در این لوله از پلی آمید، گرانول و pvc می باشد.این نوع لوله ها از گرانول پی وی سی با ترکیب مواد دیگری تولید می شوند.  این لوله ها می بایست با استانداردهای معتبری تولید شوند تا در ادامه مشکلاتی را برای مصرف کننده بوجود نیاورند. کیفیت این نوع از لوله ها با توجه به روش تولید بسیار بالا بوده و ضریب اطمینان بیشتری نسبت به مابقی لوله ها دارند.

 این لوله های خرطومی در دو نوع عایق و فاقد عایق می باشند:

لوله های بدون عایق شامل سه نوع زیر می باشد:
  • لوله فویلی و یا آلومینیومی: پایه اصلی لوله های فلکسیبل هوا هستند.
  • لوله کمبی و یا کومبی: متشکل از نوار فویل آلومینیومی با روکش مشکی PVC است که از پاره شدن لوله خرطومی به وسیله ضربه‌های ناخواسته جلوگیری می‌کند.
  • لوله برزنتی: دارای الیاف نخی به صورت تار و پود است که روی آن مواد پی وی سی لمینت شده است. به همین دلیل دارای استحکام بسیار بالا در برابر ضربه و پارگی می‌باشد.
لوله های  عایق دار شامل چهار نوع زیر می باشد:
  • لوله عایقی پلی اتیلن: به دلیل استفاده از فوم پلی اتیلن لوله‌های بسیار ضخیم و مستحکمی هستند.
  • لوله عایقی پلی استر: از اولین نوع لوله‌های فلکسیبل خرطومی است که به صورت سه لایه مجزا تولید می‌شود.
  • لوله عایقی IFD: این نوع لوله فلکسیبل به دلیل فاصله سیم های کمتر و عایق فشرده آن بسیار محکمتر بوده.
  • لوله‌های عایقی PL: لحاظ ساحتاری شبیه لوله خرطومی IFD می‌باشد و از سه لایه شامل نوار فویل آلومینیوم با عایق پلی‌استر فشرده و روکش آلومینیوم می‌باشد.
  • لوله عایقی الاستومری: یکی از انواع کانال‌های فلکسی انتقال هوا می‌باشد که چند سالی است در سیستمهای تهویه مطبوع مورداستفاده قرار می‌گیرند.

 

این دسته بندی باعث ایجاد انواع لوله های خرطومی میشود که در ادامه به شرح آن می پردازیم:

لوله معمولی:

این نوع از لوله هاانعطاف پذیر نبوده و اغلب برای سیم های استفاده شده بر روی دیوار که دارای سطح صافی هستند استفاده می شوند. لازم به ذکر است که این نوع از لوله های خرطومی به دلیل اینکه فاقد پلی آمید می باشند در دسته لوله های بدون عایق قرار می گیرند.

لوله نسوز یا PVC:

این دسته از لوله ها از نظر ظاهری مشابه لوله های خرطومی معمولی هستند اما دارای انعطاف پذیری بسیار بالاتر و مقاوم در برابر هرگونه حرارت و آتش می باشند. جنس این نوع از لوله از PVC می باشد و اغلب در سازه های یک ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

لوله فلزی یا فلکسی:

این نوع از لوله ها به دو صورت تولید می شوند. 1) روکش دار و 2) بدون روکش که معمولا در فضاهای صنعتی از این لوله ها استفاده می شود و کاربردی در صنایع ساختمانی یا … ندارد.

لوله کشاورزی:

این نوع از لوله ها از جنس پی وی سی بوده و در برابر خوردگی های محیطی مقاومت زیادی از خود نشان می دهند. جریان برق در این لوله ها تاثیری ندارد و دارای انعطاف پذیری بسیار بالایی هستند و طول عمر بیشتری نسبت به سایر لوله ها دارند.

لوله پلی اتیلن:

این نوع لوله در سایزهای متفاوتی تولید می شود و تحمل دمای بین -20 تا +150 درجه را دارد. یکی از مزایای لوله خرطومی پلی اتیلن فرم دهی به آن می باشد به صورتی که بعد از حالت دهی برای همیشه به همان صورت باقی می ماند.

لوله خرطومی هواکش:

لوله خرطومی هواکش بیشتر برای انتقال هوا استفاده می شود در محیط های مختلف استفاده می شود. این لوله ها به دلیل انعطاف پذیری بالا و و وزن مناسب یکی از بهترین گزینه ها برای انتقال هوا بوده و در پروژه های مختلف بکار می رود. اگر بخواهیم یکی از نمونه های معروف این دسته را نام ببریم می توانیم به لوله فلکسیبل هوا که به آن کومبی نیز می گویند اشاره کنیم.

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله های خرطومی کمک خواهیم کرد.

لوله خرطومی آلی فلکس یک اینچ


لوله خرطومی آلی فلکس یک اینچ

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *