مقالات

ماندآبی عوامل ومضرات

همانطور که میدانید علت انجام عملیات زهکشی پدیده ماندآبی است. پدیده ماندآبی به باقی ماندن آب در زمین گفته می‌شود.

ماندآبی زمانی اتفاق می‌افتد که به دلایل مختلف (مثل بافت سنگین خاک و عدم وجود خلل و فرج کافی برای زهکشی و آبیاری‌های سنگین با حجم بالا) آب بمدت طولانی در سطح و یا داخل خاک و اطراف ریشه باقی بماند. با تجمع زیاد آب در خاک، اکسیژن کافی برای فعالیت میکروارگانیسم‌های هوازی و تنفس ریشه گیاه تامین نمیشود. بازداری تنفس باعث توقف و یا کاهش شدید تولید انرژی و در نهایت فتوسنتز خواهد شد که همه اینها کاهش رشد گیاه را بدنبال دارد. علاوه بر کمبود اکسیژن، برخی گازهای دیگر مثل اتیلن و دی‌اکسیدکربن در محیط ریشه تجمع پیدا می‌کنند که با تغییرات هورمونی درون گیاه باعث ریزش برگ و میوه درختان خواهد شد.

در شرایط ماندابی جذب عناصر غذایی نیز  بشدت کاهش می‌یابد. علاوه بر موارد گفته شده، تجمع بیش از حد و طولانی مدت آب در سطح خاک و محیط ریشه باعث بروز انواع بیماریهای باکتریایی و قارچی میشود که با پوسیدگی ریشه، گیاه به مرور زرد شده و از بین خواهد رفت.

عوامل بوجود آورنده ماندآبی

 – نشت از کانالهای آب یا رودخانه‌ها در اراضی کشاورزی
– آب‌های اضافی حاصل از بارندگیهای مداوم و سنگین
– بالا آمدن سطح آبهای زیر زمینی
– آبیاری اضافی به منظور اصلاح خاک و خارج ساختن املاح از بستر فعالیت
– وجود موانع فیزیکی مانند ساختمان جاده، پل، در مسیر آبهای زیر سطحی که جریان آب را متوقف می‌کنند.

مضرات پدیده ماندآبی در زمین های کشاورزی

در شرایط عادی گیاهان حداکثر تا چند ساعت می‌توانند حالت ماندآبی را تحمل کنند و بعد از آن آب گیاه به تدریج از بین می‌رود و خشک می‌شود.

پدیده ی ماندآبی باعث کم شدن اکسیژن درون خاک می‌شود. همچنین به علت کاهش فعالیت میکرواورگانیسم‌های خاک، دمای خاک کاهش می‌یابد و این شرایط برای گیاه مناسب نیست. در شرایط ماندآبی ریشه گیاه مقدار کمی از مواد غذایی را جذب می‌کند و در نتیجه فقر غذایی نیز برای گیاه به وجود می‌آید.

تمام این عوامل و شرایط باعث متوقف شدن رشد گیاه و از بین رفتن آن می‌شود. نتیجه این امر کاهش تولید محصول کشاورزی،کاهش کیفیت محصول و یا از بین رفتن کامل محصول و ضرر به کشاورز خواهد بود. همچنین حجم زیاد آب در اطراف ساختمان، پل وجاده‌ها بسیار خسارت بار است . در زمستان ها آب اضافه حاصل از بارندگی باعث یخ زدگی سطح جاده و در نتیجه تخریب آن می شود.

گفتنی است در زمین های ورزشی و تفریحی نیز پدیده ی ماندآبی باعث آسیب زدن به چمن ها می شود. که زهکشی مناسب می تواند از آسیب دیدن این زمین‌ها جلوگیری کرده و امکان استفاده بیشتر و بهتر از آنها را فراهم نماید. همچنین سیستم زهکشی مناسب در زمین های کشاورزی نیز موجب رشد بهتر گیاهان و افزایش محصولات کشاورزی می شود.

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *