مقالات

محصولات باغی استان سمنان

استان سمنان با توجه به اقلیم خاص خود دارای طیف وسیعی از محصولات باغی جهت کاشت در اراضی خود است. این استان  سرآمد برخی از محصولات باغی نظیر انار، پسته و انگور است.

استان سمنان مجموعا ۱۹۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی را به خود اختصاص داده است . که حدود ۶۰ هزار هکتار آن باغ، صد هزار هکتار آن زراعت و مابقی به صورت آیش مورد استفاده قرار می گیرد و در سالهای پر بارش تخت کشت دیم می رود. که حدود یک و نیم میلیون تن از انواع محصولات کشاورزی در این مجموع اراضی تولید  و صادر می شود.

استان سمنان در تولید محصولات باغی ظرفیت خوبی دارد .به نحوی که  سمنان جزو سه استان برتر کشور در تولید محصول انار، چهارمین تولیدکننده عمده پسته در کشور و حائز رتبه نخست از لحاظ میزان تولید  زردآلو در کشور است .

بررسی محصولات باغی استان سمنان

وجود مناطق کویری با زمستان های سرد و تابستان های گرم این امکان را بوجود آورده تا در کنار وجود خاک های تقریباً شور، پسته به یک محصول استراتژیک باغی در این استان تبدیل شود.بیش از ۲۱ هزار هکتار از اراضی استان سمنان تحت کشت پسته است. محصول پسته به جز شهرستان مهدی شهر که شرایط اقلیمی تقریبا  متفاوتی دارد  در سایر شهرستان ها کشت می شود.  پسته تولیدی در این استان علاوه بر تامین بخشی از نیاز داخل به سایر کشورها نیز صادر می شود.

۶ هزار هکتار از اراضی باغی استان سمنان به محصول انار اختصاص دارد . که  اکثراً در شهرستان های سمنان و گرمسار تولید می گردد.  مهمی که لازم بذکر می باشد ، این است که شرایط اقلیمی این استان باعث عرضه انواع ارقام انار با بهترین کیفیت به بازار می  شود.

اکثر مناطق استان سمنان قابلیت کشت انگور را دارند.به خصوص در کمربند میانی این استان و نواحی شمالی تاکستان های وسیعی وجود دارد . شهرستان شاهرود سر آمد این مناطق است و رقم انگور شاهرودی یکی از ارقام معروف در ایران، بومی این منطقه می باشد.

هر ساله حدود ۳۵ هزار تن سیب در باغات استان سمنان تولید می شود . که در حدود سه هزار هکتار از اراضی باغی این استان به کشت سیب اختصاص دارد . که غالب این باغات سیب  در شهرستان های سمنان و دامغان پراکنده هستند.

استان سمنان حائز رتبه نخست از لحاظ میزان تولید در واحد سطح و جزو استان‌های برتر در تولید زردآلو در کشور است و بسطام و مجن بیشترین وسعت زیر کشت زردآلوی استان سمنان را دارا است.

 

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *