مقالات

محصولات کشاورزی تولید شده در استان فارس

استان فارس یکی ازخوش آب و هواترین و بزرگ‌ترین استان‌های شناخته در حوزه کشاورزی است . اما باید اشاره کرد خیلی از محصولاتی که در این استان قابل‌کشت است کمتر شناخته شده‌اند. در این بخش قصد داریم محصولاتی که در استان فارس قابل‌کشت هستند و در مقاله قبلی به صورت موردی به آن اشاره کردیم ،را به شما معرفی کنیم. با رسان آب همراه باشید.

 

این استان رتبه اول کشور در تولیدات باغی و رتبه دوم کشور در کل تولیدات کشاورزی به شمار می آید.
۱- انجیر

۴۰ درصد انجیر ایران در استان فارس تولید می شود . این بدان معناست که این استان مهمترین استان تولید کننده انجیر در کشور است. خاصیت آب و هوایی و اقلیمی استان فارس به نحوی است که در اغلب دشت ها و نواحی نیمه کوهستانی این استان امکان کاشت گیاه انجیر وجود دارد .انجیر استهبان یکی از معروف ترین انجیرهای خشکباری ایران، در استان فارس تولید می شود . کشاورزان هم به شکل دیم و هم به شکل آبی در حال باغداری این محصول ارزشمند هستند. استفاده از فرآورده های جانبی انجیر از جمله انواع شیره و شهد و همچنین کاربرد این میوه در صنایع غذایی، کاشت این محصول را برای کشاورزان ارزشمند تر نیز کرده است  و حاشیه سود مناسبی برای آنها ایجاد نموده.

سالیانه بیش از ۴۰ هزار تن انجیر از باغات استان برداشت و به مصرف بازار داخلی و خارجی می رسد. انجیر استهبان یکی از میوه جات خشکباری صادراتی بسیار پرطرفدار در کشورهای حوزه خلیج فارس، روسیه و کشورهای قاره اروپا می باشد.

۲- گل محمدی

اکثر افراد گل محمدی و فرآورده‌های آن نظیر گلاب را مختص استان اصفهان و شهرستان کاشان می‌دانند، استان فارس یکی از بزرگترین تولید کنندگان گل محمدی در ایران است . حتی میزان تولید آن از استان اصفهان نیز فراتر می رود . به طوری که بیش از ۳۵ درصد گل محمدی ایران در این استان تولید می شود. مناطق میمند و داراب منطقه عمده کشت گل محمدی در استان فارس بوده و واحدهای گلاب گیری صنعتی، نیمه صنعتی و خانگی فراوانی در این مناطق نیز توسعه یافته است.

۳- خرمالو

حدود ۳۵ درصد خرمالوی تولیدی در ایران نیز در استان فارس تولید می شود. گرچه این میوه در اکثر استان های ایران قابلیت کشت دارد، اما شرایط آب و هوایی و برخی از مناطق استان فارس از جمله استهبان، نورآباد ممسنی و جهرم سبب شده تا حدود ده هزار تن از این محصول باغی سالیانه وارد بازار استان و ایران شود.

۴- انار

انار یکی از میوه جاتی است که در استان فارس سطح زیر کشت بالایی دارد . حدود ۳۳ درصد کل انار تولیدی در کشور در این استان تولید می گردد. شیراز، ارسنجان، نی ریز و استهبان مناطقی هستند که سالیانه حدود ۳۰۰ هزار تن انار تولید کرده و به بازار ایران عرضه می کنند. علی رغم تولید بالای این محصول در استان فارس متاسفانه به دلیل نبود زیرساخت ها و صنایع تبدیلی برای فرآوری انار و استفاده از فرآورده های جانبی آن به خصوص در بخش صنایع غذایی، کشاورزان این استان همواره با مشکلات عدیده برای فروش و فعالیت اقتصادی در اثر فروش این محصول  روبه رو هستند.  امید است تا با ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی به این بخش این موضوعات به صورت دوجانبه بر طرف گردد.

۵- گوجه فرنگی

استان فارس اولین تولید کننده گوجه فرنگی در ایران است.  با این که تنها ۱۱ درصد کشت گوجه فرنگی در ایران داخل استان فارس انجام می شود اما به دلیل چند فصلی بودن کشت گوجه فرنگی در استان فارس میزان تولید این محصول در رتبه یک کشور قرار دارد.لار، لامرد، مهر، گراش، خنج و فراشبند مناطقی هستند که گوجه فرنگی در آنها به صورت خارج از فصل و زمستانه کشت می شود.

۶- لوبیا

استان فارس قطب تولید انواع لوبیا در ایران است و رتبه اول تولید این محصول در کشور را به خود اختصاص داده است. شهرستان اقلید، تولید کننده بیش از ۷۰% لوبیا در این استان می باشد اما آباده،  شیراز و پاسارگاد نیز سطح زیر کشت مناسبی از این محصول را دارند. حدود ۲۰ هزار هکتار از اراضی این استان به کشت انواع ارقام لوبیا شامل لوبیا چیتی، لوبیای قرمز و سفید اختصاص یافته است. لوبیای استان فارس از کیفیت بسیار بالایی نسبت به سایر مناطق لوبیا کاری ایران برخوردار بوده و در بازار با قیمت های مناسب تری به فروش می رسد.

۷- پنبه

گرچه استان خراسان رضوی بیشترین سطح کشت پنبه را به خود اختصاص داده است اما از نظر میزان برداشت در واحد سطح، استان فارس نخستین رتبه را  در کشور به خود اختصاص داده است. به طوری که در هر هکتار حدود چهار تن پنبه از مزارع برداشت می‌شود.

۸- زعفران

زعفران نیز  در استان فارس به صورت عمده در حال کشت و کار است . یکی از مهمترین و اقتصادی ترین محصولات صادراتی استان نیز به شمار می‌آید. گرچه سطح زیر کشت زعفران در استان فارس به اندازه استان‌های معروف تولید کننده محصول نیست اما به دلیل شرایط محیطی، میزان برداشت در واحد سطح در این استان اندکی بالاتر از سایر استان ها گزارش شده است. همین موضوع می تواند کلیدی برای افزایش سطح زیرکشت این محصول و تشویق کشاورزان به کاشت آن باشد.

۹- خرما

خرما نیز یکی از میوه جاتی است که در مناطق جنوبی و جنوب غربی استان فارس به صورت عمده کشت می شود. نخلستانهای این استان رتبه دوم تولید خرما در ایران و همچنین رتبه چهارم سطح زیر کشت خرما را به خود اختصاص داده اند. شاهانی، کبکاب و زاهدی مهمترین ارقام هستند که در این استان کشت می شوند.

۱۰- گیاهان داروئی

در سالیان اخیر توجه بسیار ویژه‌ای به کشت و زرع گیاهان دارویی در استان فارس شده است. دشت های وسیع و مناطق نیمه کوهستانی در این استان شرایط بسیار مناسبی برای رشد به صورت دیم این محصولات را فراهم کرده است . با توجه به نیاز روز افزون بازار داخلی و خارجی به این گیاهان توسعه این نوع کشت اقتصادی و مقرون به صرفه به نظر می‌آید.

 

۱۱-غلات

گندم و جو در استان فارس به صورت عمده به شکل دیم کاشته می شود.بارندگی های مناسبی که در این استان وجود دارد امکان این موضوع را به کشاورزان داده است . همچنین استان فارس را تبدیل به یکی از پیشتازان تولید گندم و جو در ایران نموده است. واحد های دامداری متعددی نیز در استان فارس وجود داشته که بقای آنها نیازمند کاشت غلات و محصولات علوفه ای میباشد. گرچه این استان رتبه چشمگیری در تولید این محصولات ندارد اما همچنان یکی از از استان های مهم در تولید گندم و جو دیم به شمار می آید.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *