مقالات

محصولات کشاورزی در استان زنجان

شرایط آب‌وهوایی و اقلیمی منطقه سبب شده تا در مناطق مختلف استان زنجان، محصولات کشاورزی مختلفی کشت شود. به گونه ایی که ۶۸ نوع محصول زراعی و ۲۱ نوع محصول باغی در استان زنجان  تولید می شود.

استان زنجان به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی مختلف کشور، در تولید محصول زیتون رتبه اول، سیر رتبه دوم، عدس رتبه سوم و لوبیا و فندوق رتبه چهارم کشور را دارد و یکی از استان های با پتانسیل بالای کشاورزی کشور محسوب می شود.سالانه سه میلیون و ۶۵ هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی در این استان تولید می‌شود که این میزان ۲.۴۵ درصد مجموع تولیدات این بخش در کشور است.

در این مقاله از رسان آب ، به بررسی و معرفی مهم ترین محصولات کشاورزی استان زنجان خواهیم پرداخت.با ما همراه باشید.

 زیتون

حدود ۲۰۰۰۰ هکتار از اراضی قابل‌کشت استان زنجان به باغات زیتون اختصاص دارد. منطقه طارم در شمال و شمال شرقی استان منطقه‌ای مناسب جهت کشت زیتون است. باغات زیتون این منطقه رتبه اول تولید زیتون در کشور را دارند و تقریباً اکثر زیتونی که به مصرف کشور می‌رسد در این منطقه تولید می‌شود.

برنج

برنج طارم که از کیفیت بالایی برخوردار است و در ایران از جمله برنج های مرغوب کشور به‌شمار می‌آید.با اینکه تنها ۲۶۰۰ هکتار از اراضی استان تحت کشت شالی است اما همچنان این محصول یکی از محصولات مهم استان زنجان به شمار می‌رود.

سیر

سیر نیز یکی از محصولات سرآمد استان زنجان است که باز هم غالب این محصول در ناحیه شمالی و منطقه طارم کشت‌وزرع می‌شود.۱۸۰۰ هکتار از اراضی طارم هرساله تحت کشت سیر قرار می‌گیرد.

حبوبات

در این حوزه استان زنجان یکی از تولیدکنندگان اصلی انواع لوبیا و عدس در ایران است.حدود ۳۰۰۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان زنجان تحت کشت حبوبات می باشد، که اکثر آن به لوبیا و عدس اختصاص‌یافته است

سبزی‌ها و صیفی‌جات

انواع سبزی و صیفی در استان زنجان کشت‌وزرع می‌گردد. ازاین‌بین گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی سرآمد این دسته هستند و مساحتی بالغ‌بر ۱۲۰۰۰ هکتار را به خود اختصاص داده‌اند.

خیار، انواع فلفل، بادمجان، انواع کدو، هندوانه، طالبی، خربزه و انواع سبزی‌های برگی از جمله کرفس نیز در سطح استان زنجان با مقدار کمتر کشت‌وزرع می‌گردد.

محصولات باغی

به جز زیتون ، انگور و سیب درختی از جمله محصولات مهم استان زنجان هستند.استان زنجان مقام هفتم تولید انگور و سیب را در کشور دارد.۷۰۰۰۰ هکتار از زمین‌های استان تبدیل به باغ شده است و به‌غیراز زیتون، انگور و سیب، محصولاتی مانند گیلاس، گلابی، انجیر، گردو، بادام و فندق نیز در این منطقه کشت می‌شود.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *