مقالات

محصول استراتژیک گندم در استان هرمزگان

گندم ، یک  محصول استراتژیک است ، که تاثیر به‌سزایی در جلوگیری از وابستگی به خارج از کشور و تامین امنیت غذایی دارد . استان هرمزگان نیز با توجه به شرایط اقلیمی که دارد در بخش‌هایی از آن‌ محصول استراتژیک گندم کشت می‌شود . با توجه گرمسیری بودن این استان و گرمای زودرس هوا هرمزگان نخستین استانی است که گندم‌های خود را روانه سیلوها می‌کند .

هرمزگان به دلیل شرایط آب وهوایی وداشتن اراضی حاصلخیز نقش مهمی در تولید گندم با کیفیت در کشور دارد . استان هرمزگان حدود ۱۷ هزار هکتار سطح زیرکشت دارد که سالانه به طور میانگین  ۶۰ هزار تن گندم از این سطح زیر کشت برداشت می شود . کشت گندم در استان هرمزگان هرساله از نیمه آبان‌ماه آغاز می شود و تا نیمه دی‌ماه هم ادامه می‌یابد . برداشت این محصول نیز از نیمه فروردین ماه سال آینده آغاز و تا نیمه تیرماه ادامه خواهد داشت.   شیرودی ، چمران ، سیروان ، برات ،  مهرگان  و  دروم  به علت مرغوبیت و سازگاری با منطقه از مهم‌ترین ارقام گندم کشت شده در استان هرمزگان است. شهرستان حاجی آباد با داشتن سطح زیرکشت ۱۰هزارو ۵۰۰هکتار رتبه اول تولید گندم را در استان دارد و شهرستان های رودان ،میناب ، بندرعباس ، بستک و پارسیان از دیگر مناطق مهم تولید گندم در هرمزگان هستند.

 

در نهایت نکته حائز اهمیت کشت گندم در این استان این می باشد که ،  با توجه به شرایط اقلیمی و کمبود منابع آبی در هرمزگان، این استان در تولید گندم بیش از انتظار کار کرده است . اگر کشت گندم در هرمزگان را با استان هایی همچون خوزستان که دارای ۱۲ سد آبی و دشت های وسیع و گلستان مقایسه کنیم، کشاورزان هرمزگانی با توجه به شرایط اقلیمی جهش خوبی در تولید گندم داشته اند.

 

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *