مقالات

کشاورزی در استان اصفهان

اصفهان با شرایط متنوع آب و هوایی استعداد تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد.به طوری که در مناطق گرم و خشک خرما، انار و پسته، در مناطق سرد و کوهستانی بادام و گردو و در مناطق معتدل سرد استان انواع محصولات دانه‌دار و هسته‌دار کشت می‌شود.

۷۰درصد مجموع اراضی کشاورزی استان به کشت محصولات زراعی اختصاص دارد و سالانه ۴.۶ میلیون تُن محصولات زراعی در استان اصفهان تولید می‌شود. استان اصفهان با دارا بودن ۵۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی معادل پنج درصد از مساحت کل استان و ۳.۹ درصد از اراضی کشور را به خود اختصاص داده‌است. این استان ۶ درصد محصولات کشاورزی کشور را تولید می‌کند و این نشان‌دهنده بهره‌وری بیشتر از منابع در این استان است.که شامل ۴۹۴ هزار تن محصولات باغی، ۲۷۸ هزار تن محصولات گلخانه‌ای و یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن محصولات دامی بوده است.

استان اصفهان در زمینه تولید غده‌های کوچک سیب‌زمینی (مینی توبر به‌عنوان بذر)، تولید پیاز و کشت نشایی پیاز و گلرنگ رتبه اول، تولید محصولات جالیزی رتبه دوم، در تولید سیب‌زمینی و نیز خربزه رتبه سوم، تولید سبزی رتبه چهارم و در تولید ذرت علوفه‌ای و یونجه رتبه هفتم، در تولید گیاهان دارویی رتبه دوم، تولید سیب‌درختی رتبه سوم کشور را داراست. همچنین استان اصفهان در زمینه تولیدات گلخانه‌ای موفق به کسب رتبه دوم در سطح کشور شده است . میزان تولید محصولات گلخانه‌ای استان از ۱۶۷ هزار تن به ۲۳۵ هزار تن افزایش پیدا کرده است.

نواحی کشاورزی استان به سه ناحیه تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از:
  1. ناحیه دشت (اطراف زاینده‌رود، گلپایگان و …) که به علت وجود آب‌های سطحی و زیرزمینی و خاک مساعد، از مهم‌ترین نواحی کشاورزی استان است.
  2. ناحیه کوهستانی و کوهپایه‌ای (سمیرم، فریدن، فریدون‌شهر و …)
  3. ناحیه بیابانی (اردستان، نائین، کاشان، خور و بیابانک)

این سه ناحیه از نظر آب‌وهوا، کیفیت خاک و منابع آب با یکدیگر متفاوت‌اند؛ ازاین‌رو، محصولات تولیدشده در هر ناحیه و میزان تولید هر محصول، تفاوت‌های زیادی با هم دارند. حاصلخیزترین زمین‌های کشاورزی در حاشیه زاینده‌رود با خاک‌های آبرفتی و آب فراوان (به جز سال‌های خشک) واقع شده است. برخلاف تعداد محدودی از دشت‌های کوهستانی، اغلب خاک‌های ناحیه کوهستانی استان به دلیل شیب زیاد و عمق کم، شرایط مناسبی برای کشاورزی ندارند.

در قسمت بیابان‌های شرقی و شمالی، به دلیل شوری خاک و محدودیت آب (شور و ناکافی بودن آب)، انجام فعالیت‌های کشاورزی با مشکلات فراوانی روبه‌رو است.
بیشترین مساحت زمین‌های کشاورزی نسبت به کل مساحت استان مربوط به فلاورجان و کمترین مربوط به نائین است.

برخلاف این محدودیت‌ها، وجود تنوع آب‌وهوا، از اقلیم سرد فریدون‌شهر، فریدن و سمیرم گرفته تا آب‌وهوای گرم و خشک خور و بیابانک و نائین، آران و بیدگل و کاشان و نیز مهارت کشاورزان این استان باعث شده است تا بخش‌هایی از استان برای کشت گیاهان مختلف ازجمله محصولات مخصوص مناطق سردسیر نظیرسیب زمینی، سیب‌درختی و غلات تا محصولات و باغات گرمسیری مانند خرما و محصولاتی که به آب کمتری نیاز دارند (مانند پسته، زعفران و…) مناسب شود.

از مجموع زمین‌های کشاورزی مورد بهره‌برداری استان سهم زمین‌های آبی حدود ٩٠ درصد و زمین‌های زیر کشت دیم حدود ۱۰ درصد است. دیم‌کاری استان بیشتر شامل گندم و جو بوده و مناطق دیم‌کاری استان، محدود به قسمتی از جنوب و شمال غرب استان است و تولیدات رتبه‌های نخست کشوری را به خود اختصاص داده است.

تولید محصولات باغی در اصفهان

تولید محصولات باغی به شدت تحت تأثیر شرایط آب‌وهوا است؛ به‌طوری‌که در سال‌های پربارش که همراه با سرمای بهاره نباشد، تولید محصولات باغی با عملکرد مناسب روبه‌رو خواهد بود.

از مهم‌ترین این محصولات می‌توان به میوه‌های هسته‌دار، دانه‌دار، بادام، گردو، پسته، خرما و … اشاره کرد. بیشترین سطح باغات استان به شهرستان سمیرم و کمترین آن به شهرستان فریدن اختصاص دارد.

در بین میوه‌ها سیب‌درختی، انار و انگور بیشترین سهم تولیدات باغی استان را به خود اختصاص داده‌اند . شهرستان‌های سمیرم، اردستان و تیران و کرون بالاترین درصد تولید را دارند. استان اصفهان از نظر تولید میوه‌های دانه‌دار و هسته‌دار در کشور به ترتیب رتبه پنجم و چهاردهم را داراست.

استان اصفهان اقلیم‌های متنوعی دارد که این تنوع در شرایط آب‌وهوایی باعث شده که این استان توانایی تولید انواع محصولات کشاورزی و باغی را داشته باشد.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *