مقالات

کشاورزی در ایلام

ایلام یکی از مهم‌ترین مناطق مستعد تولیدات محصولات کشاورزی است.این استان با توجه به وجود آب و هوای چهار فصل دارای تنوع کشت انواع محصولات کشاورزی است .که وجود و نزدیکی مرز مهران برای صادرات یک مزیت بسیار بزرگ است.

ایلام را باید به علت برخوداری از منابع آبی، اراضی زراعی مرغوب، مراتع و خاک حاصلخیز یک استان کشاورزی خیز برشمرد.در خلا صنایع بزرگ صنعتی و تولیدی، بیش از یک سوم جمعیت استان ایلام در بخش‌های مختلف کشاورزی اشتغال دارند و بار اصلی اقتصاد و معیشت ایلام را بر دوش می‌کشند.استان ایلام دارای ظرفیتهای بزرگی در بخش کشاورزی است .به طوری که 20 نوع رقم محصول کشاورزی در این استان تولید می شود.لیموترش و لیموشیرین، زیتون، گردو، انگور، انار، انجیر، زردآلو از مهم‌ترین محصولات باغی، خیار، انواع صیفی و سبزی، گندم، جو، کلزا، زعفران، چغندر از مهم‌ترین محصولات زراعی استان ایلام است.

هرچند در ۲ سال زراعی اخیر کاهش محسوس نزولات جوی باعث کاهش تولید و برداشت محصولات کشاورزی در این استان شد. اما با این وجود اقتصاد بر پایه کشاورزی همچنان حرف اول را در استان ایلام می‌زند.

سهم استان ایلام از کل سطح برداشت محصولات زراعی کشور حدود ۲/۲ درصد (رتبه ۱۷) است .همچنین استان با تولید ۶۸۳ هزار تن معادل ۱/۱ درصد از کل تولید محصولات زراعی کشور در جایگاه ۲۶ قرار دارد.سالانه 450 هزار تن انواع محصول کشاورزی به ارزش 400 میلیارد تومان در استان ایلام تولید می شود .

در این استان گندم و برنج و همچنین ذرت به عنوان سه محصول مهم در نیازهای اصلی جامعه تولید می شود.  استان ایلام از نظر تولید گندم در رتبه ۱۴، جو رتبه ۲۱، برنج رتبه ۶، ذرت دانه‌ای رتبه ۵ و کلزا رتبه ۳ کشوری قرار دارد.

علی‌رغم بروز شدیدترین خشکسالی در استان ایلام میزان تولید محصولات زراعی در سال جاری در این استان ،شامل گندم ۲۳۵۰۰۰ تن، جو ۱۸۰۰۰ تن، شلتوک ۱۷۵۰۰ تن، ذرت دانه ای ۲۶۰۰۰ تن، دانه‌های روغنی ۱۳۰۰۰ تن، تولید انواع علوفه ۱۳۰۰۰۰ تن و سایر محصولات ۲۴۵ هزار تن است.

با شناسایی توانمندی‌های هر استان برای تولید محصولات کشاورزی می‌توان به تولیدات کشاورزی پایدار، استفاده و حفظ منابع طبیعی، اشتغال‌زایی، تامین نیازهای داخلی، افزایش صادرات و همچنین افزایش نرخ ارزآوری در استان دست یافت.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *