مقالات

کشاورزی و تاریخ آغاز آن

توسعه کشاورزی و پرورش گونه‌های اهلی توسط انسان  باعث افزایش غذای موجود و شکل‌گیری شهرها و تمدن‌ها شد.تاریخچه کشاورزی به ده هزار سال قبل برمیگردد و گستره وسیعی در سراسر جهان دارد. از این رو کشاورزی یکی از مهم ترین دستاوردها در ظهور تمدن های بشری بحساب می آید.

اگر تمایل دارید با تاریخچه این دستاورد مهم در تمدن بشری بیشتر آشنا شوید در این مقاله با ما همراه باشید.

تاریخ کشاورزی – ریشه های احتمالی

فرضیه های زیادی برای توضیح آغاز کشاورزی وجود دارد. یکی از نظریه هایی که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد ، نظریه تغییرات محلی است که بیان می کند ، پس از آخرین عصر یخبندان ، زمین تحت خشکسالی طولانی مدت (11000 سال قبل از میلاد) قرار داشته است. این امر باعث شد گیاهان یک ساله تعداد زیادی غده و بذر در خاک باقی بگذارند.به این ترتیب ، مقدار زیادی حبوبات و غلات وجود داشت که به راحتی قابل ذخیره سازی بود و اجازه می داد جوامع جمع آوری شده برای ساختن روستاها برای مدت طولانی آباد شوند.

منشأ کشاورزی به چند نقطه‌ی کوچک بازمی‌گردد، اما احتمالا، کشاورزی برای نخستین‌بار در هلال حاصل خیز آغاز شده است، منطقه‌ای از خاور نزدیک که بخش‌هایی از عراق، سوریه، لبنان، سرزمین‌های اشغالی و اردن را دربر می‌گیرد. شواهدی زیادی از این کشاورزی در دست است، از محصولات زراعی، دام، ابزارهای آماده‌سازی مواد غذایی و روستاها که تا حدود ۱۱ هزار سال قدمت دارند. باستان‌شناسان در دهه‌ی ۱۹۹۰ به این نتیجه رسیدند که کشاورزی در هلال حاصل‌خیز و در اردن، سرزمین‌های اشغالی و منطقه‌ی شام (بخشی که بین اردن، فلسطین و سرزمین‌های اشغالی کنونی قرار دارد) آغاز شده است.

محصولات مسس

محصولات بنیانگذار هشت گونه اول گیاه بود که می توانست توسط جوامع بشری اهلی شود. این اتفاق در زمان هولوسن ، به ویژه در هلال بارور (منطقه ای که سرزمین های باستانی بین النهرین ، ایران و شام مدیترانه را در بر می گرفت) اتفاق افتاد.

این محصولات از سه غلات تشکیل شده بودند: فارو ، جو و گندم هجی شده؛ چهار حبوبات: عدس ، نخود ، نخود و لوبیا ؛ و یک الیاف: کتان یا بذر کتان

 اولین محصولات تمدن های اول

در سال 7000  تکنیک های کشاورزی به سرزمین های حاصلخیز بین النهرین رسید ، جایی که تمدن سومری سیستم را کامل کرد و تولید محصولات را در مقیاس بزرگتری آغاز کرد.در عوض ، کشاورزی در رودخانه نیل در 8000 سال قبل از میلاد تاسیس شد. همزمان با اولین محصولات در چین ، که تمدن آن جایگزین گندم با برنج شد.در تمدن های آمریکا ، ذرت از 10 هزار سال قبل از میلاد اهلی شد. بعداً آنها غذاهای دیگری مانند سیب زمینی ، گوجه فرنگی ، فلفل و کدو سبز پرورش دادند. سپس ، در 7000 سال قبل از میلاد جو دوسر وحشی به مقدار زیاد برداشت و حیواناتی مانند خوک ، بز و گوسفند اهلی شدند.

تمدن سومری

سومریان پس از 8000 سال قبل از میلاد موفق به استقرار شدند. آنها به طور عمده از گندم و جو تغذیه می کردند. سرزمین های بین النهرین بارندگی کمی داشتند ، بنابراین این کشاورزان به آبهای فرات و دجله وابسته بودند.به همین دلیل ، سومری ها کانال های آبیاری ساختند که از آب رودخانه برای تولید غلات استفاده می کردند که تمام شهرها را تغذیه می کرد. در نظر گرفته شده است که اولین گاوآهن ها از 3000 سال قبل از میلاد بوجود آمده اند.سومریان میوه هایی مانند انگور ، خرما ، خربزه ، سیب و انجیر نیز تولید می کردند. با این حال ، مصرف پروتئین حیوانی مانند گوسفند ، گاو ، بز و پرندگان محدود به اشراف بود.

تمدن مصر

یکی از دلایل پیشرفت تمدن مصر به ویژه در کشاورزی و اقتصاد به دلیل رودخانه نیل است که دارای سیلاب های فصلی کاملاً پایدار است. به لطف قابلیت اطمینان آبهای رود نیل و خاک حاصلخیز منطقه ، مصری ها امپراطوری ساختند که پایه های آن بر پایه ثروت قابل توجه کشاورزی بود.این فرهنگ اولین کسی بود که فعالیت های گسترده کشاورزی را انجام داد ، محصولات اصلی مانند جو و گندم ، همراه با محصولاتی را برای اهداف تزئینی و فرهنگی مانند پاپیروس و کتان توسعه داد.

تمدن های دیگر

از طرف دیگر ، در دره سند ، جو ، گندم و عناب از 9000 سال قبل از میلاد مسیح کشت می شد.

در یونان باستان عمدتا گندم و جو کشت می شد. حبوبات ، زیتون و لوبیا وسیع نیز به همراه انواع محصولات لبنی که از بز و گوسفند استخراج می شد ، مصرف می شد. از طرف دیگر ، گوشت در موارد محدودی مصرف می شد و شامل گوشت گاو ، گوشت بره و گوشت خوک بود.

به همین ترتیب ، کشاورزی در امپراتوری روم تحت تأثیر تکنیک های سومری ها بود. در این دوره ، بسیاری از محصولات برای تجارت با سایر ملل مورد استفاده قرار می گرفت. علاوه بر این ، رومی ها با هدف بهینه سازی فعالیت های کشاورزی ، سیستم مزارع را ایجاد کردند.

در آمریکا ، محصول اصلی کشاورزی teosinte بود که یکی از اجداد ذرت امروز است. آنها همچنین از محصولات دیگری مانند کاکائو ، کدو و لوبیا تغذیه می کردند.

در منطقه آند (واقع در آمریکای جنوبی) کوکا ، گوجه فرنگی ، آناناس ، تاکاکو و بادام زمینی اهلی شد. در مورد دام ، از حیوانات مختلف منطقه مانند آلپاکاس ، خوکچه هندی و لاما استفاده شد.

کشاورزی عربی

با پیشرفت تکنیک های کشت ، تعداد ساکنان زمین نیز افزایش یافت. در قرن 7 ، جهان عرب آنچه را که به عنوان انقلاب کشاورزی عربی شناخته می شود ، تجربه کرد که شامل افزایش تولید در نتیجه ایجاد مسیرهای تجاری بود.

به لطف مسیرهای تجاری و گسترش شهری این منطقه ، محصولاتی از جمله اسفناج ، خرد و بادمجان به اروپا وارد شدند. استفاده از ادویه جات مانند گشنیز ، جوز هندی و زیره نیز در غرب مشهور شده است.یکی از مصنوعات مورد استفاده اعراب چرخ و فلک بود ، جسمی که امکان آبیاری محصولات را برای آبیاری داشت. این ساز از طریق شبه جزیره ایبری نیز به اروپا رسید.

کشاورزی اروپا

در غرب ، صومعه ها به مکانهای مهمی تبدیل شدند که اطلاعات مربوط به جنگلداری و کشاورزی را جمع آوری می کرد. در سال 900 ذوب آهن توسعه یافت ، که تولید محصولات کشاورزی در سرزمین های اروپا را بهینه می کند.

علاوه بر این ، آسیاب های آبی کامل شده و آسیاب های بادی اجرا شدند ، که برای خرد کردن آرد و پردازش پشم مورد استفاده قرار گرفتند. در مورد محصولات ، آنها عمدتا از گندم ، جو ، جو دوسر ، چاودار ، لوبیا و نخود تشکیل شده بودند.

با کشف آمریکا ، مبادله جهانی حیوانات و محصولات کشاورزی ایجاد شد. آمریكا به اروپاییان اجازه داد كه در مورد غذاهایی مانند ذرت ، سیب زمینی شیرین و كاساوا اطلاعاتی کسب كنند ، در حالی كه دنیای جدید می توانست با برنج ، گندم و شلغم آشنا شود.

کشاورزی مدرن: انقلاب انگلیس

بین قرن 16 و 19 ، انگلیس افزایش چشمگیری در تولید محصولات کشاورزی تجربه کرد. او این کار را با معرفی تکنیک های جدید ، از جمله محوطه سازی ، انتخاب مصنوعی و مکانیزه به دست آورد. همه اینها باعث رشد نمایی جمعیت و کمک به انقلاب صنعتی شد.

این دوره ، مخترعین مختلف برای به کمال رساندن کشت زمین ، مصنوعاتی را توسعه دادند. در سال 1843 ، تحقیقات علمی در مورد لقاح آغاز شد ، که منجر به ساخت اولین کارخانه های تولید کودهای مصنوعی مانند نیترات سدیم و فسفات شد.

قرن بیستم و حال حاضر

در سال 1901 اولین تراکتور بنزینی ساخته شد. بعداً دروگرهای مکانیکی ایجاد شدند که وظیفه کاشت و پیوند محصولات را به صورت خودکار بر عهده داشتند. این امر باعث می شد که کشاورزی در مقیاس و سرعت بیشتری انجام شود.

بعلاوه ، از طریق جهانی سازی ، کشورها توانستند ورودی های متنوعی را مبادله کنند. این منجر به این شد که اکثر کشورها غذای خود را از سایر نقاط جهان تهیه کنند. این پدیده گرچه امکان ایجاد معاهدات و ایجاد روابط بین کشورها را فراهم می کند ، اما وابستگی ایجاد می کند.

امروزه نگرانی در مورد تغییر اقلیم موجی از کشاورزی ارگانیک ایجاد کرده است که از سموم دفع آفات یا کودهای مصنوعی استفاده نمی کند. لازم به توضیح است که کشاورزی اکثر اوقات اکولوژیکی بوده است ، با این حال ، این امر در قرن نوزدهم با توسعه مواد مصنوعی تغییر کرد.

با توجه به عواقب ناگواری که بهره برداری بیش از حد از زمین برای کره زمین به همراه داشته است ، بسیاری از سازمان ها در تلاشند تا مصارف کشاورزی طبیعی گذشته را بازیابی کنند. با این حال ، این یک فرایند دشوار است که می تواند توسط منافع سیاسی و اقتصادی قطع شود.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *