مقالات

کشت بهاره و پاییزه محصولات زراعی در استان قم

استان قم به عنوان یک استان نیمه کویری، دارای محدودیت های فراوان برای کشت و زرع انواع گیاهان است. اما این استان پتانسیل های خاص خود را برای کشاورزی دارد و  کشاورزان این استان مهارت بالایی در فرآیند تولید محصولات زراعی دارند.

کل اراضی قابل کشت قم معادل 105 هزار و 730 هکتار است.مجموع کشت سبز این استان شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، 2 هزار و 346 هکتار کشت کُلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی جات اختصاص یافته است.میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 745 هزار تُن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.

در این مقاله از رسان آب به بررسی کشت بهاره و پاییزه محصولات زراعی در استان قم می پردازیم . با ما همراه باشید.

کشت بهاره در استان قم

کشت بهاره در قم با هدف تولید محصولات راهبردی همچون گندم و جو در مناطق مختلف استان انجام می گیرد . سیب زمینی، چغندر قند و ذرت جزو محصولاتی هستند که کشت آنها در اراضی زراعی این استان در فصل بهار انجام می شودحجم قابل توجهی از کشت های بهاره در استان قم از اسفندماه آغاز می شود و اگر بارش ها خوب و مناسب باشد،  وضعیت مزارع عالی می‌شود. .کشت انوع سبزیجات و گوجه فرنگی در این استان  ، نیز از اواخر فروردین ماه و نیمه دوم اردیبهشت ماه آغاز می شود.

کشت پاییزه در استان قم

سطح بارندگی‌ها در فصل پاییز در این استان بالاتر از سایر ایام سال است و به همین دلیل اگر فرایند کشت محصولات کشاورزی در این ایام انجام شود،‌ کشاورزان با آسودگی بیشتری به منابع آبی دسترسی خواهند داشت.‌ همچنین دمای هوا در این فصل برای بسیاری از کشت‌ها مناسب است و محصولات با خسارت‌های کمتری از نظر تنش‌های محیطی مواجه می‌شود.به همین منظور یکی از راهبردهای تعیین‌شده برای توسعه کشاورزی این استان، افزایش کشت‌های پاییزه و کاهش کشت‌های تابستانه در قم است.

روند کشت پاییزه در استان قم از ابتدای مهرماه آغاز می شود.در کشت پاییزه این استان،‌ محصولات راهبردی همچون غلات،‌ گندم،‌ جو و دانه‌های روغنی کلزا تولید می‌شود.سطح زیر کشت پاییزه این  استان   ۳۰ هزار هکتار است که ۲۵ هزار هکتار از این اراضی زیر کشت جو، چهار هزار هکتار گندم و هزار هکتار نیز زیر کشت کلزا می‌رود. همچنین  کشت‌های جدید از جمله تریتیکاله، چغندر علوفه‌ای و کاملینا در کشت پاییزه این استان  در حال بررسی می باشد .

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *