مقالات

کشت پاییزه ؛ پرسود برای استان قزوین

به دلیل شرایط اقلیمی استان قزوین، از دیرباز کشاورزان این استان به کشت پاییزه بیش از سایر کشت‌ها مشتاق بوده اند. اما با ورود کشت‌ پرسود‌تر محصولات تابستانه نسبت به کشت‌های پاییزه مانند هندوانه، خربزه وذرت به استان، کشت تابستانه در استان قزوین افزایش یافت . که برداشت بیش از اندازه از چاه‌ها و منابع آب‌ زیرزمینی موجب شد وضعیت آبی این استان در وضعیت قرمز قرار گیرد و دوباره به کشت‌ پاییزه در این استان توجه شود.

کشت پاییزه برای محصولات زراعی هرساله از اوایل مهرماه تا اواخر آبان ماه اجرایی می‌شود . بیش از 201 هزار هکتار از اراضی استان قزوین زیر کشت محصولات استراتژیک پاییزه ( گندم ، جو و کلزا) می رود . که از این سطح زیر کشت به تفکیک ۴۹ هزار هکتار برای کشت گندم آبی، ۱۱۲ هزار هکتار برای گندم دیم و ۳۰ هزار هکتار برای جو اختصاص یافته است. به طور میانگین از این میزان اراضی زیر کشت بیش از 500 هزار تن محصول برداشت می شود.

کشت پاییزه دانه های روغنی در مزارع کشاورزی استان قزوین

بیش از ۳هزار و هفت هکتار از مزارع کشاورزی این استان تحت کشت دانه های روغنی پاییزه می رود. از این میزان کلزا با سطح زیرکشت ۲ هزار و ۸۹۳ هکتار ، کاملینا ۱۰۳ هکتار و گلرنک ۱۱ هکتار است.که بطور میانگین از این میزان سطح زیرکشت حدود ۵ هزار و ۸۰۰ تن کلزا،  ۱۵۰ تن کاملینا و ۱۰ تن گلرنگ تولید شود . که جلیلوند بیشترین سطح زیرکشت دانه های روغنی کلزا را در شهرستان آبیک با سطح زیرکشت ۹۳۰ هکتار، کاملینا در شهرستان البرز با ۳۰ هکتار و گلرنگ در شهرستان آوج ۱۱ هکتار (کشت دیم ) ذکر کرد..

در پایان خوب است خاطر نشان کرد ؛که قزوین با توسعه کشت پاییزه و مصرف آب کمتر، قدم مهمی در جهت اصلاح الگوی کشت این استان در کشور برداشته است.

 

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *