مقالات

کشت پاییزه در استان مرکزی

سال زراعی در استان مرکزی  با کشت پاییزه ( گندم، جو و کلزا ) آغاز می‌شود . که این کشت در خطه غرب و فلات مرکزی وابسته به بارندگی است . در این میان محصول گندم از حساسیت بیشتری در اذهان عمومی برخوردار است.

در حدود ۳۲۰ هزار هکتار از زمین‌های زراعی استان مرکزی محصولات پاییزه کشت می‌شود . که عمده محصولات پاییزه در این استان شامل گندم آبی و دیم، جو آبی و دیم، کلزای آبی، دانه روغنی کاملینا و گلرنگ است، بیشترین سطح زیر کشت مربوط به گندم دیم است. گندم دیم در ۲۰۰ هزار هکتار، جو آبی در حدود ۵۰ هزار هکتار، گندم آبی در حدود ۴۵ هزار هکتار، جو دیم در حدود ۱۵ هزار هکتار، کلزا در حدود هزار هکتار و گلرنگ و کاملینا در حدود ۵۰۰ هکتار از اراضی استان کشت شود.

کشت پاییزه غلات در استان مرکزی از اواسط شهریور ماه آغاز می شود و تا آخر آبان ماه  در مناطق سرد این استان به پایان می رسد .  همچنین در مناطق گرم و معتدل نیز تقریباً تا پایان آذر ماه کشت انجام می شود.

کشت پاییزه در تمام شهرستان های استان مرکزی انجام می شود و بیشترین سطح زیر کشت پاییزه در شهرستان های اراک، شازند و خمین وجود دارد.   

با اینکه شهرستان اراک بیشتر شهر صنعتی است، اما در زمینه کشت و تولید محصولات پاییزه و دیم دارای جایگاه خوبی در استان مرکزی است.  از سطح هزار و ۲۰۰ هکتاری مزارع که تحت کشت پاییزه در این استان قرار دارند، ۶۴۱ هکتار مربوط به اراک است . که ۵۴ درصد از سطح زیر کشت استان مرکزی را شامل می‌شود.

همچنین لازم بذکر می باشد که ، بذر از جمله عوامل تولید محصولات کشاورزی به شمار می رود که نقش مهمی در افزایش عملکرد و تولید در این بخش به همراه دارد. بر این اساس ۲۲ نوع بذر گندم و جوی دیم و آبی متناسب با هر نوع شرایط آب و هوایی و با عملکرد بالا در استان مرکزی در دست تهیه و تولید می باشد .

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *