مقالات

آبیاری بارانی( اجزای سیستم‌ های آن)

آبیاری بارانی روشی برای آبیاری محصولات کشاورزی است که در آن آب از طریق سیستم پمپاژ، لوله‌ها و آبپاش‌ها به هوا پاشیده شده تا همانند قطرات باران بر زمین بریزند.

معرفی اجزای سیستم‌های آبیاری بارانی

‏ هرچند سیستم‌های آبیاری بارانی متنوع هستند اما وجوه مشترک نیز بین آن‌ها وجود دارد. که عبارنتد از:

  • واحد پمپاژ
  • خطوط انتقال آب
  • آبپاش‌ها
  • اتصالات و شیر آلات

1. واحد پمپاژ

پمپ‌ها بسته به نوع و فاصله منبع آب به زمین کشاورزی، انتخاب می‌شوند. در یک طبقه بندی پمپ‌ها در چهار گروه قرار می‌گیرند:

  • پمپ‌های گریز از مرکز
  • پمپ‌های توربینی
  • پمپ‌های شناور
  • پمپ‌های فشار قوی
  • اتصالات و شیرآلات
  • پمپ گریز از مرکز:

این دسته از پمپ‌ها در شرایطی که نیاز به آبدهی بالاو فشار پایین داریم کاربرد دارند. پمپ‌ با نیروی گریز از مرکز و توسط چرخش پره‌ها آب را به بیرون هدایت می‌کند. این پمپ‌ها به نسبت قیمت پایین‌تر و ساختار ساده‌ای دارند و هزینه تعمیر و نگهداری آنها پایین‌تر است. از معایب پمپ گریز از مرکز می‌توان به نیاز به هواگیری و راندمن پایین در دبی بالا اشاره کرد.

  • پمپ‌ توربینی:

پمپ‌های توربینی برای انتقال آب در طرح‌های بزرگ کشاورزی که نیاز به آبدهی بالا و فشار کاری متوسط دارند بسیار مناسب است. این پمپ‌ها گزینه بسیار مناسبی برای چاه‌های ماسه‌ای، استخرهای مکش و ایستگاه‌های پمپاژ هستند.

  • پمپ‌ شناور:

این گروه جهت خارج کردن آب از چاه و مواردی که اختلاف ارتفاع دارند مناسب است. پمپ‌های شناور ظرفیت آبدهی کم و فشار کاری بالایی دارند. از این رو برای انتقال آب‌های گزینه خوبی هستند در حالی که اگر آب چاه ماسه‌ای باشد پره‌های این پمپ زود مستهلک می‌شوند.

  • پمپ‌ فشار‌قوی:

در شرایطی که ارتفاع پمپاژ زیاد باشد استفاده از این پمپ بسیار رایج می‌باشد. از مشکلات این پمپ‌ها می‌توان به نیاز به هواگیری اشاره کرد.

2. خطوط انتقال آب

خطوط اصلی، بخشی از سیستم آبیاری است که وظیفه تحویل آب از منبع به خطوط فرعی را به عهده دارد. در بسیاری از طراحی‌ها این خطوط دایمی بوده و در سطح یا زیر خاک دفن می‌شوند. در زمین‌هایی که غالبا استیجاری هستند قابلیت جابجایی را باید حین طراحی مد نظر قرار داد. این لوله‌ها را می‎توانید از جنس فلز و یا پلی‌اتیلن تهیه کنید. خطوط جانبی و لترال‌ها آب را از خطوط اصلی تحویل گرفته و تا آبپاش انتقال می‌دهند.

3.آبپاش ها

آبپاش‌ها (sprinkler) ‏آخرین جزء از اجزای سیستم‌های آبیاری بارانی را تشکیل می‌دهند. آبپاش‌ها ممکن است مستقیمأ روی لوله فرعی قرار گیرند و یا این که روی پایه عمودی که از لوله فرعی منشعب شده و به آن پایه آبپاش (رایز) می‌گویند واقع شوند.

وظیفه آبپاش خارج کردن آب از لوله فرعی و تبدیل آن به قطرات ریز و درشت برای پخش در اطراف و آبیاری گیاهان می‌باشد. برای آن‌که پخش آب در سطح مزرعه یکنواخت صورت گیرد، فاصله لوله‌های فرعی از یکدیگر و فاصله آبپاش‌ها از همدیگر (که در واقع فاصله روی لوله لاترال می‌باشد) و قطر دایره پاشش از معیارهای مهمی است که در طراحی سیستم‌های آبیاری بارانی باید در نظر گرفته شود.

4. اتصالات و شیرآلات

اتصالات فلزی یا پلیمری مورد استفاده در خطوط انتقال آب یکی از موارد بسیار مهم در کیفیت آبرسانی محسوب می‌شود. بنابراین دقت کنید که اتصالات و یا شیرآلاتی را که انتخاب و خریداری می‌کنید از کیفیت خوبی برخودار بوده و دارای تاییدیه معاونت آب و خاک جهاد کشاورزی و علامت استاندارد باشد. اتصالات و شیرآلات پلیمری باید دارای ویژگی‌هایی باشد که بتواند حداقل انتظارات آبیاری شما را برطرف کند. این ویژگی‌ها عبارتند از:

  1. آبندی کامل
  2. تحمل فشار بالاتر از جریان داخل سیستم
  3. رزوه استاندارد و مستحکم
  4. کیفیت بالای مواد اولیه
  5. استاندارد بودن سایزها
  6. مقاومت در برابر ضربه و برخورد اجسام سخت
  7. خدمات پس از فروش شرکت تولید‌کننده
  8. تامین قطعات جانبی
  9. ضمانت محصولات به خصوص شیرآلات پلیمری
  10. مقاومت در برابر مواد شیمیایی
  11. مقاومت در برابر تابش نور خورشید

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

لوله و اتصالات کشاورزی رسان آب

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *