مقالات

آبیاری قطره ای نواری

آبیاری نواری نوعی آبیاری قطره ای است . این نوار از جنس پلی اتیلن می باشد و بر خلاف لوله پلی اتیلن سخت، به صورت تقریبا مسطح و بسیار نرم می باشد. نوارهای آبیـاری قطره ای (تیپ) برای اولیـن بار در جزایـرهاوایــی و در کشـت نیشـكر مورد استفـاده قـرار گرفت. در ایـران نیز اولیـن بار در سال1376 بـه عنوان لوله های آبیاری قطره ای- نواری معرفی شد.

آبیاری قطره ای نواری

این نوارها از یک مدل پلیمر خاص درست شده اند . با وجود ضخامت کم، در مقابل اشعه خورشـید، تغییرات درجه حرارت ودما و بسیاری از املاح موجود در خاك و مواد شیمیایی مقاوم هستند.

این نوارها به دو صورت درزدار و پلاك دار و بســـته به روش های مختلف آبیاری، حدود 10 مترطول داشته که آبدهی هر مترآن1/2 تا 3/5 لیتر در ساعت می باشد. قطر داخلی این نوارها 16 تا20 میلیمتر است که انتخاب آنها بستگی به جنس خاك دارد و هرچه خاك سبك تر باشد دبی بالاتر می رود تا آب از دسترس گیاه خارج نشـود.

این نوارها دارای ضخامت های مختلف (از 150 تا900 میكرون) هسـتند . علاوه بر وزن سبك و فضـــای کم موردنیاز به صورت کلاف بوده و بســــرعت و راحتی قابل پهن کردن و جمع آوری با دست و ماشین هستند. ضمناً روش آبیاری تیپ در اراضی تا شیب 75 درجه نیز قابل اجرا می باشد.نوار تیپ دارای جنســـی نرم و کاملاً انعطاف پذیر است .

انواع نوارهای آبیـاری و کاربـرد آنها:

نوارهای آبیاری برای روش های مختلف آبیاری قطره ای (سطحی و زیرسطحی) و گیاهان مختلف و با تنوع بسیار زیادی از نظر ضخامت و فاصلـه بین قطره چكــان ها یا درزها تولیــد می شونــد. این نــوارها به دو صـورت درزدار (زیپی) و پلاك دار تولید شده و به قطره چكان های روی نوار تیپ، پلاك نیز گفته می شود.
در مدل پلاك دار انسـداد و گرفتگی کمتر است و میزان تراوش آب رعایت می شود. درمدل زیپی بالا رفتن فشار باعث بازشدن قطره چكان شده و درنتیجه آب با دبی بیشـــــــتری وارد زمین می شود. در نــوع درزدار نیز همـــزمان با ســـاخت نــوار تیپ، روزنه هایی جهت خروج آب ایجاد می شود. نوار تیپ آبیاری درزدار قطره چكان ندارد .به جای ان مسـیری زیگزاگ (زیپ مانند) روی آن به وجود آمده که فشار آب را کاهش داده و قطرات آب از طریق درز موجود در نوار تیپ خـــارج می شـــود.

لازم به توضیح است که شیب قطره چكان زیپ جهت دار بوده و جهت ناودان در اراضی باید بطرف بالا تنظیم شـود. اما درنوع پلاك دار، ابتدا قطره چكان ها به صورت مجزا تولید شده و در زمان تولید نوار تیپ به آن اضـافه می شـود.در اراضی که دارای شیب بالایی می باشند باید از قطره چكان پلاك دار استفاده شود.

اجزای سیـستم آبیـاری قطره ای نـواری

اجزای سیسـتم آبیاری قطره ای نواری شامل:

منبع آب، پمپ، سیسـتم فیلتراسیون (شامل هیدروسیكلون،فیلتر شن، تانك کود، فیلتر توری یا دیسكی)، لوله اصلی، لوله آبرسانی، نوار آبیاری (لاترال) می باشد.

 

موارد کاربرد آبیاری قطره ایی نواری

گیاهان صنعتی: چغندر، نیشكر، ذرت، پنبه، آفتابگردان، سویا، کلزا و…

محصولات جالیزی، صیفی جات، سبزیجات، سیب زمینی، پیاز، غلات و…

گلخانه معمولی و هیدروپونیك (کشت بدون خاك) ، گلكاری در مزارع گل، فضای سبز و …

روش های نصب نـوارهای آبیـاری

از مهمترین مراحل اجرای سامانه آبیاری نوار تیپ نصـــب نوارها می باشد. عدم بكارگیری صحیح نوارها، خســـارات فراوانی به گیاهان و در نهایت کشـاورزان وارد می سازد. نگهداری، حمل و نقل، انبارداری و نصـب و محافظت از این نوارها بســیار مهم است . این نوارها به خاطر ضخامت و قطر کم منافذ خروجی آب، نســبت به فشـــارها و تنش های محیطی همچون کشیدگی در موقع حمل یا نصب و همچنین بریدگی در هنگام برخورد با اشیاء تیز و نور آفتاب بسیار حسـاس می باشند.

نصـــب نوارهای آبیاری به دو روش دستی و مكانیزه امكان پذیر می باشد. لازم به ذکر است که تحت هیچ شرایطی نباید نوارها را برروی زمین کشـید و یا تحت نیروی کشـش پهن کرد.

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *