مقالات

آبیاری نوین در آذربایجان شرقی

بخش کشاورزی، از یک طرف مسئول امنیت غذایی و از طرف دیگر مصرف کننده اصلی آب است.دستیابی به امنیت غذایی بدون امنیت در آبیاری ممکن نیست. بنابراین، بهبود بهره وری آب کشاورزی در یک اقدام مهم برای تأمین امنیت جهانی آب و غذا ضروری است .

استان آذربایجان شرقی یکی از استان هایی است که در منطقه کم آب قرار دارد.خشکسالی های اخیر در سال های گذشته در سطح استان ، باعث وارد شدن خسارات جدی به محصولات کشاورزی این استان شده است.

در آبیاری سنتی بهره وری آب یا همان کارآیی مصرف آب بسیار پایین است.برای استفاده بهینه از آب، روش‌های مدرن آبیاری که همان آبیاری تحت فشار می‌باشد، استفاده می شود ، که شامل آبیاری قطره ای، بارانی، تیپ و جالیزی است.وسعت اراضي آبي و ديم استان آذربايجان شرقي به ترتيب ۴۱۲ و ۸۰۸ هزار هکتار (در مجموع يک ميليون و ۲۲۰ هزار هکتار) است . در ۱۵۰ هزار هکتار از اراضي آبي استان قابليت اجراي سامانه‌هاي نوين آبياري وجود دارد.

که تاکنون سامانه آبیاری نوین در ۵۶ هزار و ۴۵ هکتار از اراضي کشاورزي استان آذربایجان شرقی اجرا شده است.  که در ۳۰ هزار و ۸۱۹ هکتار سامانه‌هاي باراني، ۲۴ هزار و ۱۷۰ هکتار سامانه‌هاي قطره‌اي و يکهزار و ۵۵ هکتار سامانه‌هاي کم فشار اجرا شده است.( در ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان آذربایجان شرقی به علت شوری منابع آبی امکان اجرای سامانه های تحت فشار وجود ندارد. به همین دلیل در اراضی کشاورزی ۱۲ شهرستان واقع در حوزه دریاچه ارومیه سامانه های آبیاری کم فشار  اجرا می شود.)

 

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *