مقالات

آبیاری نوین در استان اردبیل

توسعه روش‌های آبیاری نوین و جایگزین کردن آن به جای آبیاری سنتی توسط کشاورزان استان اردیبل ضرورت دارد.اجرای این طرح باید برای جلوگیری از هدر رفت آب و مصرف بهینه در شهرستان اردبیل شتاب گیرد.

آبیاری نوین، تنها راه‌حل مناسب برای حفظ منابع آبی و استفاده بهینه از آب موجود در صنعت کشاورزی است؛  استان اردبیل جز یکی از ده استان مطرح کشوری در اجرای سامانه های آبیاری تحت فشار محسوب می شود. با اقدامات انجام گرفته در خصوص اجرای این سامانه، استان اردبیل در اجرای سامانه آبیاری نوین از رتبه‌های آخر کشوری به رتبه‌های نخست ارتقا پیدا کرده است. بالغ بر ۱۰۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی مستعد استان اردبیل تحت پوشش سامانه  آبیاری نوین است. که شامل ۳۰ درصد از مزارع کشاورزی استان اردبیل می شود.

همچنین اجرای سامانه‌های آبیاری نوین در استان اردبیل ۷۵۰ درصد رشد کرده است.استان اردبیل در سطح کشور در اجرای آبیاری تحت فشار با صعود بیست پله ای از رتبه ۲۹ به رتبه ۹ کشوری ارتقاءیافته است . که در سی سال گذشته بی نظیر است .طرح توسعه آبیاری مکانیزه و مدرن در ۱۵ هزار هکتار اراضی به غیر از مهار آب‌های مرزی و پایاب سدهای بزرگ در سطح استان اردبیل در حال اجراست که در مزارع دشت اردبیل عمده کشاورزان به این آبیاری روی‌ آوردنده اند.با استفاده از این روش آبیاری ۲۰ درصد تولید محصول افزایش و ۴۵ درصد راندمان آبیاری ارتقا می‌یابد و می توان در این شرایط کم آبی تولید محصولات متنوع را با استفاده از آب کمتر به انجام رساند.

توسعه سامانه‌های نوین آبیاری و کشت گلخانه‌ای توانست کمک کند تا بخش کشاورزی روی پای خودش بایستد و همچنان در خدمت رشد اقتصادی ایران باشد. با اینکه هنوز برای رسیدن تا نقطه ایده‌آل در استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری فاصله زیادی داریم اما برخی استان‌ها توانسته‌اند در این مسیر گام‌های بزرگ و خوبی بردارند.

 

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *