مقالات

اردبیل و محصولات کشاورزی آن

استان اردبیل جزء ده استان برتر کشور در تولید محصولات کشاورزی است ، که چهار درصد تولید کشاورزی  کشور را به خود اختصاص داده است. این استان در بسیاری از اقلام کشاورزی رتبه دار است.

دو اقلیم متفاوت و دور از هم شرایط آب و هوایی استان اردبیل را تشکیل می‌دهد. که بیش از ۶۰ گونه گیاهی در نواحی مختلف کشت و زرع و تولید شده و علاوه بر آن استان اردبیل در صنعت دامداری، زنبورداری و آبزی‌پروری و تولید گیاهان دارویی با ۴۳۰ گونه شناسه‌دار در کشور شناخته می‌شود.

استان اردبیل دارای 225 هزار هکتار اراضی آبی ، 515 هزار هکتار اراضی دیم و 38 هزار هکتار اراضی باغی است. که سالانه بیش 4.5 میلیون تن انواع محصولات زراعی ، باغی و دامی را تولید می کند. اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس ، رتبه اول تولید کلزا ، رتبه دوم تولید سیب زمینی ، رتبه سوم تولید عسل ، رتبه پنجم تولید چغندر قند ، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد. 

در ادامه به بررسی جداگانه هر یک از محصولات کشاورزی در استان اردبیل می پردازیم.برای آشنایی با محصولات کشاورزی این استان  با ما ، رسان آب ، همراه باشید.

تولید عدس

اردبیل اولین و بزرگ‌ترین تولیدکننده عدس در ایران است. این محصول در اغلب نقاط استان به شکل دیم کاشته می‌شود. هرساله بیش از ۴۰۰۰ هکتار از اراضی استان به‌خصوص در منطقه بیله‌سوار تحت کشت این محصول قرار می‌گیرد.

تولید سیب زمینی

استان اردبیل دومین تولید کننده بزرگ سیب زمینی در ایران است.  بیست و یک هزار هکتار از زمین های کشاورزی این استان سالانه حدود 58 هزار تن سیب زمینی تولید می کند. که این خود حدود 20 درصد نیاز کل کشور را تامین می کند. سیب زمینی یکی از مهمترین محصولات صادراتی این استان به حساب می آید. که به سایر کشورها بخصوص جمهوری آذربایجان صادر می شود.

تولید ذرت

اردبیل به خصوص در منطقه دشت مغان دارای زمین های گسترده کشت انواع ذرت است. که علاوه بر ذرت علوفه ای یکی از تولید کنندگان اصلی بذر ذرت نیز می باشد و غالب ذرت علوفه ای که در کل کشور کشت می شود از دشت مغان بذر گیری شده است.

تولید گندم و جو

حدود نیم‌میلیون تن گندم و جو به‌صورت سالیانه در این استان برداشت می‌شود که از نظر مساحت حدود ۸۰ هزار هکتار از اراضی را شامل می‌شود. این محصول غالباً به‌صورت دیم کشت و کار شده اما به‌صورت جزئی به روش آبی نیز کاشت می‌گردد. بخشی از این محصول نیز به مصرف واحدهای دامداری می‌رسد.

تولید دانه‌های روغنی

کلزا و سویا در استان اردبیل حاصل بسیار مناسبی دارد. در مجموع حدود ۲۰ هزار هکتار از زمین‌های استان اردبیل زیر کشت این دو دانه روغنی است و استان از این نظر رتبه کمتر از ۷ را در کشور به خود اختصاص داده است. علاوه بر کلزا و سویا، آفتاب‌گردان نیز از دیگر دانه‌های روغنی است که در مزارع استان اردبیل کاشت می‌شود.

تولید بادام‌زمینی

شرایط آب‌وهوایی و کیفیت خاک در منطقه مغان اجازه کشت این محصول را به کشاورزان استان داده است. جمعاً حدود ۷۰۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی دشت مغان تحت کشت بادام‌زمینی است و در نهایت حدود ۲۰۰۰ تن دانه بادام‌زمینی از این اراضی برداشت خواهد شد.

 محصولات باغی در استان اردبیل

انواع میوه‌های دانه‌دار و هسته‌دار در این استان کاشت و برداشت می‌شوند. میوه‌هایی نظیر آلبالو، گیلاس، زردآلو، آلو، هلو، شلیل و سیب در کنار گردو و انگور از جمله مهم‌ترین میوه‌های تولیدی در سطح باغات استان است. ۳۶۰۰۰ هکتار، وسعت باغات استان اردبیل بوده، اما بااین‌حال به نسبت استان‌های دیگر ولو با پتانسیل اقلیمی کمتر، این رقم مقداری کم به چشم می‌آید.

عسل و فرآورده های دامی

اردبیل به خاطر هوای سرد و معتدل استعداد بالقوه ای در زمینه پرورش عسل دارد و طبق آخرین آمار تعداد 4000 پرورش دهنده زنبور عسل در استان فعالیت می کنند .که سالانه 6 هزار تن عسل تولید می شود. سالانه در این استان 29700 تن گوشت قرمز و 26000 تن شیر خام و 42000 تن گوشت مرغ و 8000 تن تخم مرغ تولید می شود. ترکیه و ویتنام و تایلند و امارات و افغانستان و ارمنستان از عمده وارده کننده های محصولات دامی این استان هستند . این استان در زمینه دامپروری رتبه دوم کشور را در اختیار دارد.

 

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *