مقالات

 استان خراسان رضوی پیشرو در کشت گلخانه ای

خراسان رضوی به عنوان یکی از استان‌های موفق و برتر در حوزه کشاورزی، رتبه دوم کشور در کشت هیدروپونیک و ازنظر سطح زیرکشت گلخانه رتبه ۱۲ را از آن خود کرده است.

خراسان رضوی در حوزه سطح زیر کشت گلخانه، با ۶۷۲ هکتار جزو استان‌های پیشرو کشور بوده و از نظر کیفیت سازه نیز جزو بهترین‌های کشور است. از این مقدار ۲۱۱ هکتار مربوط به  طرح سایبان باغات است و ۴۶۶ هکتار مربوط به گلخانه‌های مدرن است. حدود ۹۰ هزار تن محصول از جمله سبزی و صیفی، گل‌های زینتی، شاخه بریده  و … در این گلخانه‌ها تولید می‌شود.تعداد گلخانه‌های سبزی وصیفی در خراسان رضوی ۱۳۱۸ واحد و گل و گیاه ۳۸۳ واحد است.

جایگاه نخست خراسان رضوی در ایجاد گلخانه هیدروپونیک

 استان خراسان رضوی در توسعه کشت گلخانه‌ای به روش هیدروپونیک جایگاه نخست را در کشور دارد. حدود ۴۰ درصد از ۴۹۰ هکتار سطح زیرکشت گلخانه در این استان را گلخانه‌های هیدروپونیک تشکیل می‌دهند. روش هیدروپونیک یک روش پیشرفته باغبانی و کاشت گیاه بدون خاک است به گونه‌ای که ریشه‌ها در هوای بسیار مرطوب باید نگاه داشته شود یا در آب قرار گیرد که در این روش گیاه در آب غنی از مواد مغذی رشد می‌کند.

کشت گلخانه‌ای درختان میوه در خراسان رضوی

کشت گلخانه‌ای درختان میوه به صورت پایلوت در بیش از پنج هزار مترمربع اراضی استان خراسان رضوی وجود دارد. این کشت شامل: تولید میوه نوبرانه و خارج از فصل، محصولاتی همچون اﻧﮕﻮر، گیلاس، لیمو ترش، موز و هلو و شلیل است.در ﺣﺎلﺣﺎﺿﺮ برنامه ریزی برای ﭘﺮورش درﺧﺘﺎن ﻣﯿﻮه ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﻌﺘﺪﻟﻪ، ﻧﯿﻤﻪﮔﺮﻣﺴﯿﺮی و ﮔﺮﻣﺴﯿﺮی در گلخانه یا فضای شبه گلخانه ای حفاظت شده ادامه دارد و در اﯾﻦ ﺑﯿﻦ، ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﺤﺼﻮﻻﺗﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻫﻠﻮ، ﺷﻠﯿﻞ و اﻧﮕﻮر ﺑﻪ ﺻﻮرت ﮔﻠﺨﺎﻧﻪای ﺟﺎﯾﮕﺎه وﯾﮋه ای دارد.

کشت گلخانه‌ای در شرایطی که آب و اهمیت مدیریت مصرف آن به یکی از اولویت‌های جهانی و منطقه‌ای تبدیل شده است، از جایگاه ویژه و خاصی برخوردار بوده و تولید مضاعف با وجود مصرف آب کمتر، این شیوه کشت را به روشی محبوب برای همه کشور‌ها تبدیل کرده است.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *