مقالات

استان قم در عرصه کشاورزی

قم یک استان کویری و دارای محدودیت‌های آبی فراوانی است . اما این استان به عنوان یکی از استان های کویری ایران ظرفیت های کشاورزی فراوانی دارد . با وجود همه محدودیت‌های آبی، هفت دهم محصولات کشاورزی و باغی کشور در این استان تولید می‌شود.

قم دارای آب و هوای گرم و خشک است . نواحی کوهستانی استان غالباً در قسمت جنوبی و جنوب غربی این استان واقع شده است و هر چه به سمت شمال و غرب به استان پیش می‌رویم دشت های کویری بیشتر نمایان می شود.

کشاورزی در استان قم در سالیان اخیر با ورود دانش روز دنیا دچار تغییر و تحول فراوانی شده و پیشرفت چشمگیری کرده است. توجه کشاورزان این استان به روش های کشت نوین و سازگار با آب و هوای گرم و کویری و همچنین توجه به کمبود منابع آبی در استان سبب شده تا کشت های جدیدی در این استان انجام گردد . که علاوه بر افزایش سود کشاورزان امکان کاشت در این مناطق را نیز داشته باشد.

در استان کویری قم حدود 64 هزار هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد که 87 درصد آن مربوط به اراضی زراعی و حدود 13 درصد آن متعلق به اراضی باغی است . از این میزان سطح زیر کشت در استان قم 800هزار تن محصول تولید می شود .

عمدهٔ تولیدات کشاورزی استان قم غلات ۶۳ درصد، محصولات صنعتی ۲۰ درصد، نباتات علوفه ۱۰ درصد، و محصولات جالیزی ۶ درصد است. محصول عمدهٔ کشاورزی این استان هم گندم و جو می‌باشد .در اواخر زمستان و اوایل بهار کشت آن‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است. هم‌چنین قم یکی از مناطق مهم کشت انار در ایران به‌شمار می‌رود و زمین‌های قدیمی اطراف شهر قم از دیرباز به کشت پنبه اختصاص داشته‌است.

حدود ۲۰ درصد از اراضی کشاورزی استان را باغات تشکیل می‌دهند. عمده باغ‌های استان قم در مناطق معتدل و کوهستانی جنوب و غرب استان پراکنده‌اند. عمدهٔ محصولات تولیدی باغات استان میوه‌هایی چون فندق، گلابی و گیلاس هستند. همین‌طور میوه‌های انار و پسته نیز در باغ‌های مناطق مرکزی استان پرورش می‌یابند.

در نهایت لازم به ذکر است که کشاورزی در قم سنتی نیست و کاملاً صنعتی و بر پایه دانش است، بهره برداران و کشاورزان قمی با علم روز آشنا هستند و از آخرین دستاوردهای علمی استفاده می‌کنند، اگرچه سطح زیر کشت این استان کم است اما رتبه‌های برتری دارد که نشان‌دهنده بهره‌وری و تکنولوژی است.

 

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *