مقالات

استان مرکزی؛ استانی استراتژیک در محصولات کشاورزی

در استان مرکزی که میزان قابل توجهی از تولیدات اقتصادی اش در حوزه کشاورزی تعریف می شود، محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی از اهمیت ویژه ای برخوردارند و نقش زنجیره تولید در بخش کشاورزی بسیار حائز اهمیت است.

استان مرکزی یکی از استان های استراتژیک در تولیدات محصولات کشاورزی محسوب می‌شود. محصولات کشاورزی این استان شامل گندم، جو، آفتابگردان، حبوبات، پنبه، چغندرقند، گوجه فرنگی، پیاز، انگور، خشکبار، سبزیجات، انار، طالبی، هلو، پسته، بادام و گردو است. این استان  دارای رتبه های برتر در برخی از محصولات کشاورزی می باشد . که از جمله  شامل رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل‌ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو است.

در ادامه برخی از محصولات اصلی این استان را مورد بررسی قرار می دهیم . با ما ، رسان آب همراه باشید .

 گل و گیاهان زینتی در محلات

از مهم‌ترین قابلیت‌های کشاورزی در استان مرکزی می‌توان به تولید گل و گیاه اشاره کرد. سطح زیر کشت گل و گیاهان زینتی در این استان هزار و ۹۱ هکتار است که از این میزان ۳۷۱ هکتار به صورت گلخانه و بقیه در فضای باز است. شهرستان محلات در این استان که به عنوان قطب تولید گل و گیاهان زینتی کشور مطرح است، بیشترین سطح زیر کشت گل و گیاه را به خود اختصاص داده‌است.

انگور  در هزاوه

هزاوه یکی از روستاهای شهرستان اراک است. این روستا دارای بافت کوهستانی و آب و هوای مناسب برای باغداری و دارای مزارع وسیع انگور است.کشت انگور و تولید محصولات مرتبط با آن از جمله شیره‌ی انگور و کشمش، به عنوان یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های مردم روستای هزاوه به شمار می‌رود، به طوری‌ که این روستا یکی از قطب‌های تولید انگور محسوب می‌شود.

 انار در ساوه

انار از دیگر محصولات کشاورزی این استان است که در شهرستان ساوه تولید می‌شود. شهرستان ساوه بهترین نوع انار در کشور را تولید می‌کند و محصول آن شهرتی جهانی دارد، به صورتی که در دنیا به یک برند معتبر تبدیل شده‌است . سالانه ۷۸۰ نوع انار در ساوه تولید می‌شود . فصل برداشت انار ساوه از اوایل پاییز تا اواخر آن است.

پسته در زرندیه

تولید پسته ارگانیک از دیگر محصولات کشاورزی استان است .که در شهرستان زرندیه شهر پرندک کاشت می‌شود. استان مرکزی مقام ششم تولید پسته کشور را داراست و بزرگترین باغ تولید پسته ارگانیک کشور در این استان قرار دارد .

لوبیا در خمین

از دیگر محصولات کشاورزی استان تولید لوبیا است. که بیش از ۹۰٪ آن در شهرستان خمین کاشت می‌شود. به همین سبب استان مرکزی به عنوان یکی از قطب‌های تولید لوبیا در کشور مطرح بوده و ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای کشور در این استان و در شهرستان خمین قرار دارد.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *