مقالات

استان هرمزگان و مهمترین محصولات کشاورزی تولیدی

استان هرمزگان یکی از با استعدادترین، مهم ترین و راهبردی ترین مناطق اقتصادی کشور است که از  ظرفیت‌های بالایی در حوزه کشاورزی اعم از باغی و صیفی برخودار می باشد .

شرایط اقلیمی و آب و هوایی در استان هرمزگان خاص است. در این استان برخلاف دیگر مناطق کشور تغییرات فصولی همچون زمستان و تابستان تأثیر چندانی در فعالیت‌های زراعی کشاورزان ندارد . استان هرمزگان بزرگترین تولید کننده محصولات کشاورزی به خصوص سبزیجات و صیفی جات خارج از فصل در ایران است . .این استان بیش از۱۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی ، شامل ۷۸ هزار هکتار باغ و ۸۷ هزار هکتار زراعت را دارا می باشد . سالانه نزدیک  به چهار میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در این استان  تولید می شود. که شامل ۲ میلیون و ۹۰۰هزارتن محصول باغی و زراعی و یک میلیون و ۶۵۰هزارتن محصول سبزی و صیفی خارج از فصل است .

در این مقاله از رسان آب ، محصولات کشاورزی تولیدی در استان هرمزگان را مورد بررسی قرار خواهیم داد . پس با ما همراه باشید.

صیفی جات و سبزیجات تولیدی در استان هرمزگان

استان هرمزگان پیشرو در تولید انواع صیفی جات مانند گوجه فرنگی،  بادمجان ، کدو، خیار، فلفل، پیاز، هندوانه، انواع طالبی و ملون در کشور است.   در این استان به دلیل شرایط محیطی این محصولات می‌توانند در سال تا دوبار در زمین های زراعی کشت شود و به صورت خارج از فصل زراعی یعنی در اواخر پاییز تا اوایل زمستان به بازار مصرف عرضه شود. دسترسی ساده به منابع آبی در کنار وجود آب و هوای مناسب و خاک حاصلخیز و وجود منابع آبی سبب شده تا صیفی جات تولیدی در این استان از کیفیت بسیار بالایی باشند. صیفی جات تولیدی این استان غالباً در شهرستان‌های میناب و رودان کشت می شوند .

 انواع سبزیجات نیز به صورت خارج از فصل در استان هرمزگان به صورت وسیعی کشت می شود که مهمترین آنها کاهو و کلم است. شامل کلم برگی، گل کلم، بروکلی و کلم قمری در این استان قابلیت کشت دارد. بیشتر کشت این محصولات در  شهرستانهای رودان و میناب است.

محصولات باغی تولیدی در استان هرمزگان

 انواع مرکبات نیز در استان هرمزگان با کیفیت بسیار مناسب کشت و برداشت می شود. میناب، رودان، حاجی آباد و بندرعباس چهار شهرستانی هستند که بیشترین سهم از تولید انواع مرکبات در این استان را به خود اختصاص دادند. پرتقال، لیمو شیرین، لیمو ترش و نارنگی جز مرکباتی هستند که در این استان قابلیت کشت دارند و هر ساله حدود ۴۰۰ هزار تن از این محصولات از باغات این استان برداشت می شود. سطح زیر کشت مرکبات در کل استان هرمزگان حدود ۴۰ هزار هکتار می باشد.

حدود ۳۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان هرمزگان تحت کشت خرما است. نخلستان های استان هرمزگان در نواحی مرکزی و جنوبی استان واقع شده‌ اند و در نواحی سردسیر تر مانند شمال شرق و شمال غرب استان کمتر دیده می شود. خرمای پیارم معروف ترین و با کیفیت ترین خرمای تولیدی این استان است . که بخش وسیعی از آن به کشورهای همسایه و یا سایر کشورها از جمله کشورهای اروپایی و آسیای شرقی صادر می گردد.

استان هرمزگان اولین و بزرگترین تولید کننده انبه  در ایران است. حدود ۲۰ هزار تن میوه انبه سالیانه از باغات این استان برداشت می شود که نیمی از آن به صورت سبز و نیمی دیگر به صورت رسیده برداشت می گردد. شهرستان های میناب، رودان و بندرعباس در احداث باغات اقتصادی طی چند دهه اخیر پیشتاز بوده اند.

 

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *