مقالات

تاریخ کشاورزی در گیلان

تاریخ کشاورزی در گیلان قدمتی دیرینه دارد، اما از هنگامی که نواحی جلگه‌ای آباد شده فراگیری بیشتری پبدا کرده است.  به تدریج در نتیجه سکونت دائم کوه‌نشینان و کوهپایه‌نشینان در نواحی جلگه‌ای نوع کشت و شیوه معیشت نیز متناسب با شرایط محیطی و جغرافیایی به وجود آمده است.  مطالعات باستان شناسی در گیلان اعم از نواحی جلگه‌ای یا کوهپایه و کوهستانی هنوز بسیار ناقص است . تنها به‌طور جزئی برخی اطلاعات مربوط به معیشت و تمدن گذشته ساکنان گیلان وجود دارد. یکی از مشکلات موجود بر سر راه این کاوش ها پوشش جنگلی و گیاهی در منطقه است . همچنین پنهان ماندن آثار  در زیر خاک و خاکبرگ های گیاهی و  تخریب بخش های سطحی آن از جمله دیگر مشکلات  است.

یکی دیگر  از مشکلات پیگیری تاریخ کشاورزی در منطقه گیلان نبود اطلاعات مکتوب از دوران باستان است. علاوه بر آن دشواری های دستیابی به گیلان و گیلانیان از طریق دریای خزر و یا فلات ایران موجب شده ،که اشاره چندانی به تاریخ اقتصادی و اجتماعی و فرهنگ زراعی منطقه نشود.

تاریخ کشاورزی در گیلان

درباره تاریخ کشاورزی در گیلان میان نویسندگان و مورخین اتفاق‌نظر وجود ندارد. در این میان از بین رفتن بقایای ابزار و نشانه‌های فعالیت کشاورزی را در گیلان به دلیل شرایط آب‌وهوایی می‌توان یکی از دلایل دشواری تقویم کشاورزی گیلان دانست.

در کاوش های باستان شناسی مارلیک (چراغعلی تپه) واقع در رودبار،مجسمه‌ای شامل دو گاو، گاوآهن، خیش و محورهای اتصالی آن پیدا شد.که نمونه قابل‌توجهی از ابزار کشاورزی و رواج آن در گیلان از هزاره دوم قبل از میلاد است. علاوه بر آن آثاری در ارتباط با فعالیت های کشاورزی در املش گیلان نیز ، از وجود کشاورزی در 1500 سال پیش از میلاد حکایت دارد.

بررسی های تاریخی و باستان شناسی نشان می‌دهد که در دوره پیش از اسلام بخش عمده ساکنان گیلان بیه‌پس (غرب سفیدرود) به دلیل وسعت جلگه، باتلاقی بودن اراضی جلگه‌ای، پوشش جنگلی و بیشه‌زاری انبوه و همچنین مشکلات آب‌وهوایی و بهداشتی در نواحی کوهپایه‌ای و کوهستانی سکونت داشتند. اما از آنجائی که در این قسمت از گیلان یعنی شرق سفیدرود کوهپایه با جلگه و دریا فاصله زیادی ندارد. نواحی جلگه‌ای زودتر به آبادی تبدیل شده و فعالیتهای کشاورزی به عنوان بنیان اقتصادی خانوارهای روستایی اعتبار بیشتری یافته است.

آنچه که از بررسی های تاریخ کشاورزی در گیلان به دست می‌آید:

1- کشاورزی در گیلان قدمتی دیرینه دارد، اما تا قبل از آباد شدن نواحی جلگه‌ای عمده فعالیت های زراعی در نواحی کوهپایه‌ای متمرکز بوده است.
2- نواحی شرقی گیلان به دلیل همجواری با مازندران و نزدیکی کوهپایه‌ها به جلگه زودتر از نواحی غربی آن در قسمت های جلگه‌ای به اقتصاد کشاورزی روی آورده است.
3- قدمت کشت برنج که بر اساس بسیاری از نوشته‌ها در سواحل دریای خزر به دوران باستان می‌رسد، در مازندران بیشتر از گیلان عمومیت داشته است. اما  می‌توان تصور کرد که به دلیل ارتباط نزدیک میان مازندران و گیلان این کشت به‌طور موضعی در برخی نواحی گیلان به ویژه در مشرق آن معمول بوده است.
4- محصولات کشاورزی امروزی مانند برنج، ابریشم، غلّات و مرکبات هر چند که ممکن است در پیش از دوره اسلام در این منطقه به دست می‌آمده است. لیکن بیشتر جنبه خودمصرفی داشته است. به جنبه تجاری این محصولات در منابعی که بعد از نفوذ اسلام در گیلان نوشته شده‌اند برخورد می کنیم.

5- نبود شهرهای مهم در جلگه گیلان به‌ویژه در عهد باستان خود بیانگر ضعف مبادله محصولات کشاورزی و تولید آن برای مصرف شخصی است. چه در غیر این صورت محصولات مزبور در کانون های شهری و یا بازارهای محلی عرضه می‌شدند.که نتیجه آن پیدایش کانون های شهری به عنوان مرکز تجارت می‌توانست باشد.
6- بازارهای هفتگی به عنوان کانون های مقطعی و موضعی مبادله که هنوز هم در گیلان وجود دارند. احتمالا محل مبادله محصولات کشاورزی به‌شمار می‌آمده و حتی در دوران قدیم نیز به همین نحو امروزی عمل می‌کرده‌اند.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *