مقالات

تعریف کشاورزی و اهمیت های آن

در مقالات گذشته به انواع آبیاری ها و مزایا و معایب  آنها ،تاریخچه کشاورزی و محصولات آن در جهان و ایران و اهمیت زیاد این صنعت در اقتصاد  کشور پرداختیم . اکنون در این مقاله به یک سوال مهم و اصلی پاسخ  خواهیم داد که اصلا کشاورزی چیست؟ و چه اهمیتی به صورت کلی دارد؟ پس در این مقاله با ما همراه باشید.

 

در ابتدا باید بگوییم که تعریف کلی کشاورزی این است : تولید مواد غذایی و محصولات کشاورزی از راه زراعت ، جنگلداری و دامداری است .

تقریبا می توان گفت اگر کشاورزی وجود نداشت تمدنی هم وجود نداشت ، این کشاورزی است که باعث می شود امروز ما مثل یک انسان متمدن زندگی کنیم ، تقریبا هر چیزی که امروزه شما به عنوان مواد غذایی مصرف می کنید را می توانیم در زیرمجموعه های محصولات کشاورزی قرار بدهیم. از زمانی که بشر متوجه شد که می تواند بذر گیاهان را برداشت کند و در جای دیگری بکارد و از آن نگهداری کند و از محصول نهایی آن استفاده کند ، از زمانیکه بشر متوجه شد که می تواند حیوانات وحشی را رام کند و از شیر و گوشت و … آنها استفاده کند ، از زمانیکه بشر متوجه شد که از جنگل می توان به عنوان یک منبع تولید خوراک و پوشاک و … استفاده کرد ، کشاورزی نیز به تمدن بشری اضافه شد و به بیان جالبتر این کشاورزی بود که باعث به وجود آمدن تمدن ها شد.

تعریف آکادمیک

طبق تعاریفی که در جامعه‌ی آکادمیک برای کشاورزی ارائه شده‌است، کشاورزی عبارت است از صنعت، علم و یا عملی که محصولات غذایی به منظور تأمین غذا، پرورش می‌یابند. کشاورزی به عنوان یک صنعت، خود کشاورزان را شامل می‌شود؛ یعنی افرادی که در زمینه‌ی کشاورزی کار می‌کنند. از طرف دیگر کشاورزی به عنوان یک علم نیز شناخته می‌شود؛ زیرا می‌توان نتایج قابل اندازه‌گیری را توسط آن، پیش‌بینی کرد. همچنین کشاورزی در میان کشاورزان به یک فعالیت هنری نیز معروف شده‌است. به هر میزانی که کشاورز با هنر و دانش کشاورزی هماهنگ باشد، در امر کشاورزی موفق‌تر خواهد بود. زمانی که از مفهوم کشاورزی صحبت می‌شود یعنی تمامی فعالیت‌هایی که چه مستقیم و چه غیر مستقیم بر زمینه‌ی کاری کشاورز تأثیرگذار باشند.

اهمیت کشاورزی

امروزه، فرآوری، بازاریابی و توزیع محصولات زراعی و دامی به عنوان بخشی از کشاورزی شناخته‌ می‌شوند. کشاورزی، بخش مهمی از اقتصاد هر کشوری را تشکیل می‌دهد چرا که علاوه بر تأمین مواد غذایی، فرصت‌های شغلی بسیار زیادی را ایجاد کرده‌است. در ادامه به برخی از مهم‌ترین فاکتورهایی که کشاورزی را به علمی پراهمیت تبدیل کرده، اشاره می‌کنیم.

1. منبع معاش مردم

بیش از 65 درصد مردم، برای امرار معاش، مستقیما به کشاورزی وابسته هستند. با وجود آن که بسیاری از مردم ساکن کشورهای پیشرفته مشغول به کشاورزی نیستند اما بخش عمده‌ای از مردم جهان، این فن را به عنوان شغل اصلی خود در نظر گرفته‌اند.

2. تجارت و صادرات

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود که کشاورزی به عنوان یک بخش اساسی در نظر گرفته شود، قابلیت‌های تجاری آن است. سیاست اصلی در کشاورزی آن است که واردات محصولات کشاورزی به حداقل رسیده و صادرات آن افزایش یابد.

3. سرمایه‌ی ملی

کشاورزی، به عنوان یک سرمایه‌ی ملی درنظر گرفته می‌شود. زمین، نیروی کار، بذرها و بسیاری موراد دیگر در داخل خود کشور قرار دارند به همین دلیل نیز، کشاورزی دارای یک وجهه‌ی ملی است که توانایی مشارکت در بخش زیادی از درآمد هر کشور را دارد.

4. تاثیر بر مشاغل دیگر

کشاورزی به طور غیر مستقیم بر مشاغل زیادی تأثیرگذار است. عمده‌ی محصولات کشاورزی توسط روش‌‌های گوناگون حمل و نقل، جا به جا می‌شوند. به همین دلیل نیز مشاغلی جانبی در کنار خود کار کشاورزی به وجود می‌آیند. از طرفی، فروشندگی انواع محصولات کشاورزی، بازیافت محصولات و بسیاری مشاغل دیگر نیز، در زیر سایه‌ی کشاورزی در حال فعالیت هستند.

5. توسعه‌ی اقتصادی

از آن جایی که نیروی انسانی شاغل در کشاورزی زیاد است، این رشته، به توسعه‌ی اقتصاد کمک می‌کند. توسعه‌ی کشاورزی باعث بهبود درآمد ملی و در نتیجه بهبود زندگی مردم می‌شود. در بسیاری از کشورها، توسعه‌ی اقتصادی وابستگی کاملی به کشاورزی دارد.

6. فراهم کردن مواد اولیه

کشاورزی، منبع مواد اولیه‌ی بسیاری از صنایع بزرگ مانند پنبه، شکر، روغن‌های خوراکی و غیر خوراکی و بسیاری دیگر است. این صنایع که خود در تأمین نیازهای مردم و اقتصاد کشور، مشارکت بالایی دارند، بدون کشاورزی، زمین‌گیر می‌شوند.

کشاورزی، به عنوان ستون فقرات اقتصادی و سیاسی هر کشوری در نظر گرفته می‌شود.پس داشتن اطلاعات در مورد آن به صورت علمی و تخصصی و استفاده از ابزار واتصالات مرغوب باکیفیت یک اصل مهم در این پیشرفت و پیشبرد بهتر این صنعت محسوب می شود.

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *