مقالات

توسعه سیستم‌های آبیاری نوین در آذربایجان غربی

توسعه سیستم‌های آبیاری نوین با توجه به وضعیت آب‌های سطحی و زیرزمینی و روند خشک شدن دریاچه ارومیه باید در اولویت نخست  بخش کشاورزی آذربایجان غربی قرار گیرد.

استان آذربایجان غربی از قطب‌های کشاورزی کشور است .که با مشکل کمبود منابع آبی روبه‌رو شده و توسعه سیستم‌های آبیاری نوین در این استان راهکار برون‌رفت از مشکلات کشاورزی و کم‌آبی و بحران آب دریاچه ارومیه است.در بسیاری از مناطق آذربایجان غربی همچنان کشاورزان از شیوه‌های سنتی برای کشت و آبیاری محصول استفاده می‌کنند . این روش‌ها بیشترین سهم مصرفی آب را به دنبال دارد. توسعه سیستم‌های آبیاری نوین با هدف کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و دیگر مناطق استان در دست اجرا است .در حال حاضر ۱۸ درصد از اراضی کشاورزی استان آذربایجان غربی مجهز به  سیستم‌های آبیاری نوین است. که این میزان با اتمام طرح‌های در دست اجرا به ۳۳ درصد خواهد رسید.

 

۴۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در این استان دیم و ۳۱۰ هزار هکتار آبی و ۱۲۰ هزار هکتار نیز باغات است.از مجموع اراضی کشاورزی استان ۲۶۵ هزار هکتار برای اجرای طرح های آبیاری نوین مستعد هستند و ۶۶ هزار هکتار آن به شیوه های نوین آبیاری در کشاورزی تجهیز شده‌است. شیوه های نوین آبیاری، دومین پیشران توسعه بعد از گلخانه ها در آذربایجان غربی است.

 

در شیوه آبیاری مدرن میزان مصرف آب در هر هکتار چهار هزار و ۴۰۰ متر مکعب است که با اتمام طرح های نوین آبیاری اعم از تحت فشار و قطره ای در شمال و جنوب آذربایجان غربی می‌توان به درصد قابل توجهی از صرفه جویی وارتقای راندمان آبیاری دست یافت.این درحالی است که در شیوه آبیاری غرقابی در هر هکتار ۱۰ هزار متر مکعب مصرف آب وجود دارد که با توجه به الگوی کشت محصول، زراعی و باغی بودن این میزان متفاوت است.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *