مقالات

توسعه کشت گلخانه ای در استان گلستان

استان گلستان یکی از استان های پیشرو در توسعه کشت گلخانه ای است . به طوری که توانسته  از رتبه ۲۸ کشوری در کشت گلخانه ایی،به رتبه چهارم درسال دست پیدا کند.  و در بین استان‌های کشور ارتقا یابد.که با توجه خشک سالی که در استان گلستان وجود دارد کشت گلخانه ای باید توسعه پیدا کند و این به نفع این استان است.افزایش ۱۰ برابری تولید، درآمد و اشتغال و نیز بهره‌وری منابع آبی در واحدهای گلخانه‌ای نسبت به شیوه‌های کشت سنتی و زراعی ، از مهمترین مزایای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای است.

در این مقاله به بررسی کشت گلخانه ای در استان گلستان می پردازیم.با ما، رسان آب همراه باشید.

شرایط اقلیمی گلستان و تعداد روزهای آفتابی آن که در مناطق شرقی استان به ۳۰۰ روز در سال نیز می‌رسد، در کنار اراضی وسیع زراعی و بهره‌مندی از منابع آبی تا حدی قابل قبول، شرایط مساعدی برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در این استان شمالی فراهم کرده است.هم اکنون سالانه هشت میلیون و ۷۵۰ گلدان انواع گل و گیاهان زینتی و ۱۳ هزار تن انواع محصولات سبزی، صیفی و باغبانی در واحدهای گلخانه‌ای گلستان تولید و روانه بازار می‌شود.

از سال ۹۶ تاکنون ۵۲۰ هکتار مجوز احداث گلخانه در استان صادر شده است .از مجموع مجوزهای صادر شده برای راه‌اندازی واحدهای گلخانه‌ای در گلستان تاکنون عملیات اجرایی ۲۸۰ هکتار آن آغاز شده است .که ۱۱۰ هکتار آن در مرحله نهایی ساخت و یا به بهره‌برداری رسیده است.

وسعت گلخانه های در حال بهره برداری در گلستان ۷۵ هکتار است . ۶۴ هکتار هم گلخانه در دست ساخت در استان وجود دارد . که ۵۰ درصد آنها را سبزی و صیفی و مابقی آن را انواع گل های زینتی، نهال ها، نشا و لیموترش تشکیل می دهد.درحال حاضر بیش از ۱۳ هزارتن انواع محصولات باغی، صیفی، سبزی و بیش از هشت میلیون گلدان در گلخانه های استان گلستان تولید می شود.

دو شهرستان گرگان و گنبدکاووس بیشترین سطح گلخانه‌های استان را در اختیار دارند.بیشترین محصولات تولیدی این گلخانه‌ها انواع گل و گیاهان زینتی، محصولات سبزی و صیفی شامل گوجه فرنگی، خیار، فلفل دلمه‌ای و لایم کوات (لیموترش) هستند.

 گلخانه هیدرو پونیک در استان گلستان

یکی از روش‌های خلاقانه تولید محصولات کشاورزی بدون استفاده از خاک، با کمترین نیاز به آب و بهره وری بالا، کشت هیدروپونیک است . بزرگترین گلخانه هیدروپونیک استان گلستان نیز با تولید انواع محصولات کشاورزی به وسعت ۲ هکتار در شهرستان ترکمن قرار دارد.در حال حاضر 5 گلخانه در شهرستان فعال است .که 2 گلخانه به صورت هیدرو پونیک و 3 واحد گلخانه‌ای به صورت کشت خاکی بوده و 3 واحد نیز در حال ساخت است.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *