مقالات

تولیدات کشاورزی در استان گلستان

استان گلستان به دلیل پوشش گیاهی وسیع و جنگل های انبوه از رتبه یک تولیدات کشاورزی کشور را دارد.از این نظر نقش مهمی در تأمین امنیت غذایی کشور دارد.استان گلستان سالانه حدود 5 میلیون تن انواع تولیدات کشاورزی را تولید می‌کند.

گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و جای دادن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا در همسایگی سه استان مازندران، خراسان شمالی و سمنان و کشور ترکمنستان قرار دارد و در تولیدات کشاورزی از جایگاه ممتازی در کشور برخوردار است .به طوری که بخش کشاورزی این استان با ۲۲۰ هزار خانوار بهره بردار معادل ۳۸ درصد اشتغال خالص را به خود اختصاص داده است.

گلستان در تولید ۱۶ محصول راهبردی کشور شامل دانه‌های روغنی کلزا، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک (برنج)، پیله‌تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را دارد .که نشان دهنده نقش و اهمیت کشاورزی منطقه در توسعه و خودکفایی کشور است.

 مهمترین تولیدات کشاورزی زراعی و باغی:

مهمترین تولیدات زراعی استان گلستان گندم ،‌جو،‌پنبه ،‌کلزا ،‌سویا ،‌توتون ،‌برنج ،‌ سیب زمینی ،‌سیفی جات وتره بار است.

سطح باغات استان گلستان 36 هزار هکتارو تولیدات آن شامل مرکبات ،‌هلو ،‌آلو،‌زیتون ،‌کیوی ،‌سیب ،‌گلابی ،‌گیلاس ،‌خرمالو و…. میباشد.

تولیدات کشاورزی دام وطیور :

دراستان گلستان بیش از 8/3 میلیون واحد دامی مستقر است که از این طریق بیش از 395 هزار تن شیر و 36 هزار تن گوشت قرمز بدست می آید و در 742 واحد مرغداری  استان سالانه 153هزار تن گوشت مرغ و 28 هزارتن تخم مرغ تولید میشود. گلستان 751 تن عسل نیز در سال تولید می کند.

تولیدات کشاورزی آبزیان :

در 346 واحد پرورش ماهیان گرمابی وسردآبی سالانه 18 هزار تن ماهی تولید میشود وحدود 1000 تن ماهی نیز در سال از دریا صید میگردد. همچنین استان گلستان دارای بزرگترین سایت پرورش میگو در کشور است که فاز اول  با راه اندازی 1000 هکتار با تولید 1350 تن میگو به بهره برداری رسیده است .ظرفیت نهائی این سایت 28 هزار هکتارمیباشد که با راه اندازی کامل آن تولید میگو به بیش از 50 هزار تن خواهد رسید. در حال حاضر نیمی از میگوی تولیدی استان گلستان صادر میشود.

همچنین در 3 مرکز تکثیر و پرورش سالانه 80 میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری واستخوانی تولید ودر دریای خزر وآب بندانها رهاسازی میشود.تولید 8 هزار تن ماهی در قفس در بستر دریا و 400 تن خاویار و 8 هزار تن گوشت ماهیان خاویاری نیز از برنامه های دردست اقدام شیلات گلستان است .

ضمناً یکی از فعال ترین مراکز تحقیقات کشاورزی کشور در گرگان مستقر است که برروی 90 نوع محصول زراعی وباغی تحقیق و هر سال بطور متوسط 2 رقم بذر جدید به کشاورزی معرفی می کند . استقرار موسسه تحقیقات پنبه کشور در گرگان هم از دیگر ظرفیتهای کشاورزی گلستان است .در این استان همچنین 2 مرکز تولید ملکه زنبور عسل و 4 مرکز تولید حشرات مفید جهت مبارزه بیولوژیک با آفات فعالیت دارد.

 

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *