مقالات

تولید برنج در استان مازندران

هر ساله تقریبا ۱۶ استان از ایران زیر کشت برنج قرار می گیرد. یعنی تقریبا نیمی از استان های ایران برنجکاری می کنند. میزان و نوع برنج تولید شده در هر یک از این استان ها متفاوت است.مازندران با تولید ۵۰ درصد از کل برنج ایران در صدر تولید برنج داخلی قرار دارد. تولید برنج مازندران بخاطر شامل بودن برنج های کم محصول، پرمحصول و پاییزه عدد بسیار بزرگی است.

استان مازندران با حدود ۲۱۴ هزار هکتار سطح زیرکشت اول، حدود ۱۱۰ هزار هکتار کشت دوم و رتون و با تولید سالیانه حدود یک میلیون و ۴۲۰ هزار تن شلتوک ۴۵ درصد تولید برنج کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

برداشت برنج در کشت اول در 215 هزار هکتار معادل 100 درصد اراضی شالیزاری‌ مازندران، انجام می شود . که 207 هزار و 64 هکتار شالیزار استان به صورت مکانیزه برداشت می شود.

58 هزار و 738 هکتار اراضی شالیزاری استان مازندران بعد از کشت اول برنج به کشت مجدد برنج و 40 هزار و 392 هکتار به پرورش رتون اختصاص می یابد.  کشت مکانیزه برنج در 140 هزار و 904 هکتار اراضی شالیزاری استان مازندران صورت می گیرد.

کشت دوم برنج در شالیزارهای مازندران پس از برداشت محصول کشت اول به دو روش نشای دوباره و پرورش ساقه شالی یا ” دونوچ ” انجام می شود. در روش اول کشاورزان اقدام به آماده سازی دوباره شالیزار می کنند . ولی در روش دوم ساقه های باقی مانده از کشت نخست دوباره جوانه زده و پرورش داده می شود .

به رکوردشکنی تولید برنج  با وجود آب فراوان ، افزایش سطح زیر کشت ارقام پرمحصول ، اضافه شدن  سطح زیر کشت نخست برنج و افزایش سطح زیر کشت دوباره می توان دست یافت.

 

ما در مجموعه رسان آب به شما در شناخت بهتر و تهیه لوله و اتصالات کشاورزی کمک خواهیم کرد.

شما میتوانید برای خرید لوله های خرطومی و اتصالات کشاورزی

وتحویل در شهر خودتان به سایت رسان آب مراجعه بفرمائیدوخریدی

راحت و مطمئن را تجربه بفرمائید.

www.rasanab.com

رسان آب       

لوله واتصالات   کشاورزی وصنعتی     

مشاوره: 09001051369 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *